sx viper 04

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Hej jag funderar på att köpa en sx viper 04:A för ett bra pris men jag undrar den har gått 1700 mil och det är långt men hur länge håler dom om dom är bra servad?när tror man att veven brister eller äre bara att köra om kolvarna är fina?

Tack på förhand stefan
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vid dom milen bör kolvarna vara bytta. Vipern brukar hålla länge om den inte har varit trimmad. Dämparna i boggien är inte renoveringsbara på 04an om jag har förstått det hela rätt.

Men som vanligt skicket avgör, en skoter som körts hårt kan vara slut på 300 mil. Fina leder och inga hopp så är det helt andra siffror.
 

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Men ska vara servad enligt vad som behövs och ja jag tycker kolvarna bör vara bytt men inget osm ägaren har papper på:(
dämparna är bytta på den tidigare så dom var bra:)

skick så ser den bra ut lite små skavanker en inte mycket alls för milen tycker jag och låter bra i motor och boggie

är så jäkla kluven alltså på hur mycket jag ska bjuda?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad vill ägaren ha?

Du bör också kolla kompressionen, den bör ligga på ca 7.5, 8.5, 8.5 från varaitor sidan räknat. Cylindern närmast har lägre komp så det är ok.

Den bör ju vara bra mkt billigare än en som rullat 700 mil iaf.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Funkar allt så är det ju en fin maskin, och milen lär han ju inte ha dribblat med. Kolla dom om lager / kedja är bytta sånt är ju inte gratis, Kolla primär och sekundär variator noga. Vipern var den felfriaste maskin jag har ägt. En handtagsvärmare på typ 600 mil eller vad den nu hade gått. (kommer inte ihåg)
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Lär vara rätt mycket som är slitet, så du ska få den väldigt billigt om det ska löna sig, för du kommer att få lägga pengar på renoveringar framöver.
 

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Har varit och tagit ett kompressionsprov. Mätaren var från Biltema. Testet gjordes med alla stift ur, motorn kall och ingen gas. Där har vi förutsättningarna.

Cylinder nummer 1 är till vänster från förarplats sett, närmast variatorn (läste på snowmobiles forum att cylinder närmast variator skall ha lägre komp, skillnad mellan SRX och Viper).

Nr 2 är i mitten.

Nr 3 är till höger.

Resultat:

Cylinder 1: 7,7 bar eller 110psi

Cylinder 2: 8,7 bar eller 130psi

Cylinder 3: 8,5 bar eller 125psi



Här har vi alla värderna vad sägs om dom?