SX Viper, förlänga eller byta?

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Har en SX Viper -04 som jag är mycket nöjd med förutom lössnöegenskaperna. Det är orginalmattan som sitter på nu men den börjar bli rätt sliten så till nästa säsong tänker jag byta. Funderar nu på att förlänga till 345 eller mer plus montera sk dropbrackets för bättre lössnögenskaper. Någon som har erfarenhet av att bara förlänga boggieskenorna och i med en 345, håller det? Annars går det ju alltid att byta boggie men då rullar ju kulorna fort iväg så då är det kanske bättre att försöka sälja skotern med den dåliga mattan och köpa en Viper Mountain eller liknande, erfarenheter och tips?!
 

keis

Medlem
9 dec 2008
22
1
1
Nån sorts norrlänning
Har en SX Viper -04 som jag är mycket nöjd med förutom lössnöegenskaperna. Det är orginalmattan som sitter på nu men den börjar bli rätt sliten så till nästa säsong tänker jag byta. Funderar nu på att förlänga till 345 eller mer plus montera sk dropbrackets för bättre lössnögenskaper. Någon som har erfarenhet av att bara förlänga boggieskenorna och i med en 345, håller det? Annars går det ju alltid att byta boggie men då rullar ju kulorna fort iväg så då är det kanske bättre att försöka sälja skotern med den dåliga mattan och köpa en Viper Mountain eller liknande, erfarenheter och tips?!
Samma för mig, har dock en 02a, helnöjd med skotern förutom dens egenskaper i lössnön, bygga om och dona är inget jag klarar av så jag kommer troligtvis sälja den och köpa nått nytt tills nästa vinter.

Vissa säger "sätt på värre matta" men det tror jag inte är nån lösning på vipern, den är en ubåt. Öppna ytor där man kan hålla fart funkar, men stannar man till eller försöker snirkla sig runt nått träd är det ju helt kört.

Synd det då det är en fin skoter i övrigt, motormässigt osv
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
8 kuggs non-slip, 44as matta och Yamaha MTN medar eller SLP PP så har du en kort maskin som tar sig mycket bra i lössnö. Och ställa kontroll stagen på minsta skid tryck.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Man tappar också en del roliga egenskaper med längre boggie. Tycker vipern gick riktigt fint i snön för att vara kort maskin med 32mm kammar. Stoppa dit 38 eller 44 och egenskaperna blir bättre + MTN skidor.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
förläng såklart, det håller ju, mm vipern är ju 345...eller 365...
tycker fördelarna klart överväger den lilla försämring på smidighet, tycker långa maskiner går bättre alla dagar i vecka och i alla spår..och ospår behöver vi ju inte diskutera...vill man ha kort så får man väl hitta en boggie som är knäckt i bak, lite stora vändhjul poå det så kanske det går hyggligt att backa ochså...brukar ju inte gå annrs...
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Längre skoter vill jag ha helt klart, trots försämrade egenskaper på led, eftersom jag vill köra mer ospårat. Frågan var om det bär sig att förlänga kostnadsmässigt?! Passar en viper mountain boggie utan större modifikation?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kommer inte ihåg hur det ser ut på vipern, eventuellt kan du behöva plåtarna bak. Övriga infästningar lär ju passa. Men om du nu funderar på att byta , varför inte stoppa dit en polaris, ski-doo eller arctic cat boggie istället ?

Bättre fjädring juh :) På andra sidan är det rättvanligt att folk byter boggie iaf till RX1orna.