SX Viper läcker kylarvatten men jag kan ej hitta vartifrån.

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!

Köpte en Viper i våras och under sensommaren har jag sett att det droppar glykol från den. Jag har torkat rent och letat men kan ej se vart det läcker. Har även trycksatt systemet med ca 0,5 bar men under den stunden kom det inget alls. Morgonen efter var det dock några droppar på golvet igen.
Det kommer ut vid den gröna pilen på bilden men jag kan inte se att det är från kylaren, möjligen från framsidan av kylaren där jag ej kommer åt att se.

Nån som har några ideer? Tacksam för svar, mvh Hans

Attachments

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Är nog vattenpumpen som läker. Den sitter i framkant av vevhuset under grenröret. Ta lös grenröret och kika eller känn på undersidan av locket. Är det så att det läker så byter du packboxen på vattenpumpsaxeln.
Det är lite trångt att göra på plats, men inte omöjligt.

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Tack grabbar! Det är som ni säger vattenpumpen som läcker. Inte lätt att se men man kan känna droppar på undersidan.

Garaget byggde jag färdigt i våras. Har renoverat en båt och skruvat lite bil o skoter men jag håller inte på med svets o vinkelslip där. Kul att du gillar det.

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Nu har jag tagit bort grenrör, pumphus och pumphjul. Sen ska jag bara dra packboxen rakt framåt? Går ganska tungt så jag blev lite osäker men det måste ju vara så?

Vart köper jag enklast nya delar? Yamaha-återförsäljarna i mina trakter kan tyvärr inget om snöskotrar.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, tyvärr så håller inte tillverkarna med alla reservdelar i tid och evighet, man får söka på hos pirattillverkarna. Om det inte finns att köpa löst, så brukar ofta vattenpumpstätningar följa med i dom kompletta packningssatser som finns att köpa. Länk nedan.

http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamaha/Motor/Packningar/Packningar2131.htm

Om det du behöver ingår i denna sats låter jag vara osagt, det får du klura ut själv... :weird:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Du har ju den främre kylaren i tunneln där. Min SXR läckte dock i fotstegs kylaren långt bak där bakre boggiefästet är sen rann det fram till ungefär där du har ritat dit pilen

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Man måste ta ut den med milt våld.... En skruvmejsel och en hammare, sen knäcker man försiktigt kanten på själva tätningen som sitter mot vevhuset.
Delarna kan du säkert få skickade till dig om du pratar med en handlare lite mer norröver....

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Okej då är det bara att ta i lite försiktigt. Pratade med Abris i Leksand och dom har beställt grejerna. Kanske inte det billigaste stället men dom kunde iaf få fram allt jag behövde. Återkommer ifall jag har nån mer fråga.