SX600 -99 går bara 100km/h!?!

DKW-Jens

Medlem
9 okt 2007
12
0
1
Tjenare!

Har en SX600 (3-cyl) från -99 med 850 mil på mätaren som inte vill gå mer än 100km/h. Den har följande problem:

- "poffar" på tomgång och vid långsam körning (ca 20-30km/h)
- Bluddrar om man håller jämn gas (5500-6000rpm) i ca 70-80km/h
- Går ej mer än 100km/h (eller varvar ej mer än 7000rpm)
- Om man gasar fullt från stillastående varvar den upp till ca 8000rpm, växlar och sedan lägger den sig på 7000rpm

Föjande har provats:

- Har provat byta till 40:s lågfartsmunstycken och bränsleskruven ut 2 varv utan större skillnad (den gick bara för snålt)
- Har provat ändra sekundärens fjäderspänning mellan 70-100 utan nämnvärd skillnad (har den på 80 nu precis som förra året)
- Har bytt glidklackar, bussning i sekundären och de 3 skruvarna på baksidan i sekundären
- Ny rem förra säsongen
- Har rengjort förgasarna (de är orginalbestyckade nu och bränsleskruven är ute 1,5 varv)
- Bytt till nya tändstift (BR9ES)

Kan nämna att den gick kanon förra säsongen, problemen började efter att jag testat topphast på en sjöis (kom upp i 150km/h). Plötsligt började varvtalet sjunka trots att jag höll gasen i botten. Efter det uppstod bluddret vid jämn gas i 70-80km/h. Maskinen är helt original så vitt jag vet.

Börjar få slut på idéer så jag hoppas att någon kan komma med bra tips!

Hälsningar

Jens

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kollat kompressionen?
Låter lurt att det hänt nåt när du plågade på sjön...
Början till en nypning kanske, kanten på kolvarna kan börja smälta och nypa fast ringarna så du tappar kompression...
Skotern kan fungera men gå dåligt...
Tips: lyft toppar och cylindrar och kolla kolvar och ringar.
Sniklösning kan vara att ta bort pipan och grenröret och försöka se kanten på kolven genom avgasporten, det brukar smälta vi avgasporten först...

Fredrik_no2

Medlem
8 jan 2009
6
0
1
Hade precis samma fel på min -97:a som gått 500 mil.

Kan garantera att det är knastret som hoppat bort så att kolvringen vridit sig och börjat "hyvla" i cylindern.

Lycka till!

DKW-Jens

Medlem
9 okt 2007
12
0
1
Tackar för alla tips! Ska kolla komp och operera lite i motorn så får vi se om det löser sig.

/Jens