Tjenare!
Har en SX600 (3-cyl) från -99 med 850 mil på mätaren som inte vill gå mer än 100km/h. Den har följande problem:
- "poffar" på tomgång och vid långsam körning (ca 20-30km/h)
- Bluddrar om man håller jämn gas (5500-6000rpm) i ca 70-80km/h
- Går ej mer än 100km/h (eller varvar ej mer än 7000rpm)
- Om man gasar fullt från stillastående varvar den upp till ca 8000rpm, växlar och sedan lägger den sig på 7000rpm
Föjande har provats:
- Har provat byta till 40:s lågfartsmunstycken och bränsleskruven ut 2 varv utan större skillnad (den gick bara för snålt)
- Har provat ändra sekundärens fjäderspänning mellan 70-100 utan nämnvärd skillnad (har den på 80 nu precis som förra året)
- Har bytt glidklackar, bussning i sekundären och de 3 skruvarna på baksidan i sekundären
- Ny rem förra säsongen
- Har rengjort förgasarna (de är orginalbestyckade nu och bränsleskruven är ute 1,5 varv)
- Bytt till nya tändstift (BR9ES)
Kan nämna att den gick kanon förra säsongen, problemen började efter att jag testat topphast på en sjöis (kom upp i 150km/h). Plötsligt började varvtalet sjunka trots att jag höll gasen i botten. Efter det uppstod bluddret vid jämn gas i 70-80km/h. Maskinen är helt original så vitt jag vet.
Börjar få slut på idéer så jag hoppas att någon kan komma med bra tips!
Hälsningar
Jens
Har en SX600 (3-cyl) från -99 med 850 mil på mätaren som inte vill gå mer än 100km/h. Den har följande problem:
- "poffar" på tomgång och vid långsam körning (ca 20-30km/h)
- Bluddrar om man håller jämn gas (5500-6000rpm) i ca 70-80km/h
- Går ej mer än 100km/h (eller varvar ej mer än 7000rpm)
- Om man gasar fullt från stillastående varvar den upp till ca 8000rpm, växlar och sedan lägger den sig på 7000rpm
Föjande har provats:
- Har provat byta till 40:s lågfartsmunstycken och bränsleskruven ut 2 varv utan större skillnad (den gick bara för snålt)
- Har provat ändra sekundärens fjäderspänning mellan 70-100 utan nämnvärd skillnad (har den på 80 nu precis som förra året)
- Har bytt glidklackar, bussning i sekundären och de 3 skruvarna på baksidan i sekundären
- Ny rem förra säsongen
- Har rengjort förgasarna (de är orginalbestyckade nu och bränsleskruven är ute 1,5 varv)
- Bytt till nya tändstift (BR9ES)
Kan nämna att den gick kanon förra säsongen, problemen började efter att jag testat topphast på en sjöis (kom upp i 150km/h). Plötsligt började varvtalet sjunka trots att jag höll gasen i botten. Efter det uppstod bluddret vid jämn gas i 70-80km/h. Maskinen är helt original så vitt jag vet.
Börjar få slut på idéer så jag hoppas att någon kan komma med bra tips!
Hälsningar
Jens