SXR 600 låter konstigt, snabbt svar behövs!

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Tog en runda nyss. Körde lite leden, 10 cm snölager kanske, sedan lite på en myr. 20-30cm löst.

Gick skitbra, tills den helt plöstligt tappade trippelljudet och orken. På högre varv, hör man lite av trippelljudet, inte lika vasst, men orken fattas. (En stund innan, "sköt" den, avgassmall)
Bytte stift, fick tillbaks det rätta soundet och orken, 10 meter senare samma sak igen.

Stiften som jag bytte till såg nya ut, endast körde lite grann på.
Har tre spoilans nya stift inne.

Någon som vet vad felet kan vara?
Snö på pipan?
Inte varmkörd ordentligt?

Hur hård ska kylarslangen vara när motorn är avslagen?
Kan trycka ihop min helt:wacko:
 
Last edited:

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
samma sak hände för mig igår på min 700, jag fick ta ut alla stift, kolla om det fanns gnista på dem, vänta en stund, i med stiften sen var de bara för mig att köra...
när du tagit bort stiften låt någon sätta handen vid tändstiftshålen och kolla om de finns komp...
känn även på pipan från alla tre cylindrar och kolla vilken som är kall...
 

kungaz

Medlem
4 jan 2008
42
0
1
Tjena
Jag fick preciiiis samma sak idag :p jävla massa avgasmällar och levde om hade sä. Så jag skulle gärna också vilja ha några svar på vad som kan vara fel. har bytt alla stift men inte gav det något, det är vänstra cylindern som den inte går riktigt på, när jag drar bort tändhatten så blir det typ ingen skillnad men den har gnista, börjar undra om det kan vara bränsletillförseln?
HJÄÄÄLP TAACK!!
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jag har pratat med några och vi kom fram till att det mest troliga är en ispropp, då det small till och vart -20 under natten.
Ska hälla i T-röd (K-sprit) i tanken och vänta och se. Annars vet jag inte vad jag ska göra.
 

kungaz

Medlem
4 jan 2008
42
0
1
Jag har pratat med några och vi kom fram till att det mest troliga är en ispropp, då det small till och vart -20 under natten.
Ska hälla i K-sprit i tanken och vänta och se. Annars vet jag inte vad jag ska göra.
åå hell, då måste man testa de då, för mitt stift blir inte blött heller
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Nu startar han inte alls:eviltongue:
Den bara skjuter:wacko: Blir sånt tryck när den skjuter så att pipan trycks ur led och sen luktar det bränt.

Blir väl att tömma tanken och förgasarna, sen byta stift.
 

kungaz

Medlem
4 jan 2008
42
0
1
Nu så går skotran riktigt, byta bara stiften och varmkörde den ordentligt så då gick den ;) krånglade som satan men fick till det tillslut, byte stift, skjöt den, bytte igen, skjöt igen men så gick det till slut =)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Koppla ur T.O.R.S och ge det ett försök.
Låter som de kan va den som spökar, står i instruktions boken hur du kopplar förbi.
Lr sök här på forumet, har skrivit de minst 3-4 gånger! :madgrin:


Annars, kolla kompen som någon skrev. Hade exakt samma problem på en SXR ja undersökte förra vintern.
Då vare köttgryta av en cylinder me kolv o topp. Ingen komp men kändes inte när man drog utan gick bara på två, ibland 3.

Nåja. Börja me o kolla komp, sen T.O.R.S. Sen återkom! :tongue1:
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Får ta och låna kompmätarn på skolan efter lovet.
Hoppas att det inte är köttgryta:afraid:
Testade faktiskt T.O.R.S innan jag åkte iväg, funkade klockrent.
Har inte ryckt i snöret på länge, då jag har elstart:D Iaf inte när det har varit kallare än -5;)

Luktade oförbränd bensin innan t-röd hamna i tanken. Kanske något stift som har gått igen?:mmph:

Återkommer med vad som var felet...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
För att kolla om något är galet behöver du ingen komp-mätare.

Lägg tummen så tändstiftshålet är tätt. Och dra, vid bra komp kommer du knappt orka hålla kvar tummen. Den vill lyfta.
Sen är de bara jämnföra mellan de tre.

Märks ingen skillnad är det nog inget galet där.

Sen kolla T.O.R.S, efter de äre nog tändsystemet som haverat. =)

Är förgasar värmen inkoplad så ska de inte bildas is i förgasarna. (om du fått igång motorn så den gått varm)
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Får ta och titta på det så fort jag har kommit tillbaks från lovet.
Har varken tid elr lust att kolla på det imorrn.

Jag har iof inte kollat om alla stiften har gnista...
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Koppla ur T.O.R.S och ge det ett försök.
Låter som de kan va den som spökar, står i instruktions boken hur du kopplar förbi.
Lr sök här på forumet, har skrivit de minst 3-4 gånger! :madgrin:


Annars, kolla kompen som någon skrev. Hade exakt samma problem på en SXR ja undersökte förra vintern.
Då vare köttgryta av en cylinder me kolv o topp. Ingen komp men kändes inte när man drog utan gick bara på två, ibland 3.

Nåja. Börja me o kolla komp, sen T.O.R.S. Sen återkom! :tongue1:
kände du av någon komp alls på den cyllen som var förstörd, hade samma problem med min igår, men tyckte de pös ut bra med luft ur den ialf...
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Prata med lite Yamaha ÅF igår om mitt problem.
Han trodde att skotern kunde ha skjutit ett stift och samtidigt ha flödat, så att den skjuter då det är oförbränd soppa i avgasröret.
Hans råd var att byta stift och göra rent förgasarna.

Hur är orginal inställningarna på förgasarna? Luftskruv, etc. (Ifall de har ändrat på sig:wacko:)
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Var iväg idag och försökte få igång den, utan framgång. Tvärvägrar att starta:bawling:
Gnista får den, bra komp har den. Luktar bra mycket bensin när man försöker starta.
Ispropp är ju att utesluta då den har stått i varmgarage sen ett par dagar innan jul.
Märkte en sak. När jag lyfte på huven, luktade det bensin, nu när den har stått.:hmmmm2:

Öppnar luftburken, och titta vad man möts av då:argh:

Hela luftburken har ett lager med olja blandat med lite bensin. Ganska mycket i botten. Även lite små stänkt av olja under luftburken.

Upptäcker sedan att en slang inte är där den borde.


Som den borde sitta.

Den där "nippeln" har gått av. Hur nu den kan gå av.
Om man föjler slangen kommer man till oljebehållaren.

Borde det ha nån betydelse för att den ska starta?

Vilket nummer har nippeln på sprängskissen? Hittar den inte.
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nippel är till avluftning (överflödes skydd)..

Går nog inte att köpa löst. Men borde inte ha någon betydelse häller om den är av..

och de ska inte leda till oljetanken, utan endast hänga löst under förgasaren (lägre punkt än flotören)

Vh Rasmus