SXR 600 och 700!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag ska ev byta skoter nu eller till hösen och vet inte vad jah ska köpa riktigt.
Har varit sugen på Enduro eller mxz men har funderat lite på SXR nu ett tag.

Hur är hållbarheten på dom? Chassi och motor m.m. Är det stor skilnad på 600 och 700? Hur är dom utanför leden?
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
ska du ha en grymt hållbar motor så ska du köpa srx 700 bara att byta dämpare till högre så har du en maskin som alla bara kommer att se röven på :laugh:
 
B

Biosteel

ääh hållbar motor e överskattat .. bättre att hålla efter dom lite granna så håller dom ska ni se :)(=
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Jag kan väldigt mycket om framförallt 600an! Pma mig ifall du vill ha svar på några specifika frågor.

Men i stora drag har dom ju allt likadant förutom att ena är 100cc större än den andra! Har haft en sx 700 som jag körde c:a 2km med, den gick aldrig vidare bra utan min 600 (som jag har 200mil på nacken med) gick desto bättre! Men tror det inte är så jätte stor skillnad på dom (10hp cirkus) Men ska du börja trimma är 700an att föredra.

Sxr är som kanske du vet inte världens bästa lössnö maskin, men det har den aldrig vart tänkt som häller från fabrik, då den i första hand är riktad till USA marknad (led led led o lite mera led).

Efter leden är det inte många som kan säga annat än att den är riktigt grym, inom lagensgränser kan du köra i princip på vilka leder som helst. Den bara "slukar" gupp, förutsatt att du har fräsha dämpare!

Hållbarheten är riktigt hög, men den har ju självklart sina brister som alla skotrar har.

1. Främre W-armen i boggien
2. Parallellstagen som går med stora dämparen i boggien
3. Nedre dämpare fästet i boggien.
4. Primär variatorn!!!
5. Kjedjan/Kjedjehuset

Detta har jag fått som personlig uppfattning är de största problemen då jag genom mycket försäljning samt egen service och genomgång av skotrar har upptäkt att många efter frågar främst dessa saker.

Saker som jag skulle tipsa om att byta ifall du har standard maskin att utgå ifrån:
1. Matta, 38mm går in med orginaldrivhjul.
Skulle rekomendera 8kuggs non-slip då 9kuggs non-slipen krävs lite "modning" för att få dit.
2. Variatorkit, www.knracing.se, Pioneer Performance funkar bra och är billigt (2795kr)
3. Öhlinare i boggien. Köpte en 36PRX till min, (den med piggyback), var som natt och dag värd varje krona!
4. Reedspacers, tar bort de smått irriterande blöddret på lågvarv. Orginal så blockeras bakre spolporten, men med hjälp av dessa schimsar du ut reedsen och får bättre flöde!

Motorn, ja "redtopp" motorn är omtalad för att vara "skottsäker".
Det är de enda som inte har krånglat en ända gång för mig..
Helt otrolig motor, yamaha har sparat in på effekten, men den känns mycket stark trots sin aning klen effekt.
Min 600 var nerdrevad 19/41, och toppade fortfarande 170km/h på mätaren kanske 140-150km/h i verkligheten!
Sen LJUDET, är inom 2-taktarna det skönaste som någongång funnits, av vad jag hört iallafall!
Kolla bara kompet, det säger nog mer än vad milen gör! Ta efter skick istället för mil, då denna motor ska klara av 1000mil utan större ingrepp.
Drar inte mycket sås häller runt 3liter milen blandad körning! går nog under 2liter enbart led i laglig fart..

VIKTEN:
Många stirrar sig blind på vikten, visst 264kg fulltankad är en heldel, men i vikten ligger både hållbarhet samt något magiskt som yamaha bara kan trolla med vikten. Både i luften, efter led och i lössnön så känns inte KG:arna speciellet mycket. Sen speciellet framtung tycker jag den är, men den ÄR tyngre än tex en enduro fram.
Jag är själv väldigt liten 168cm på 65stadiga KG och har inga problem att bryta runt den i snön osv.

Välbyggd skoter med fördelar o nackdelar!

Blev kanske lite långt inlägg men hoppas du fått några svar iallafall =)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vilka årsmodeller talar vi om ? :) Yamaha är skottsäker men så kan man påpeka att en 01as -> Enduro 600 är väldigt fina dom med. Rotax 600 brukar hålla, skippa 800an. Det jag dock skulle titta på är viper som har sjunkt fint i pris. Tripplarna har mer soppa törst dock vilket kan vara en nackdel i fjällen om man ska köra långt.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vilka årsmodeller talar vi om ? :) Yamaha är skottsäker men så kan man påpeka att en 01as -> Enduro 600 är väldigt fina dom med. Rotax 600 brukar hålla, skippa 800an. Det jag dock skulle titta på är viper som har sjunkt fint i pris. Tripplarna har mer soppa törst dock vilket kan vara en nackdel i fjällen om man ska köra långt.
Nu vet jag inte vad en enduro 600 drar per mil.
Men min Sxr 600 kommer jag c:a 18-26mil på en tank beroende på körstil och väder!

//Rasmus
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
jag har kört 600:an och jag som väger 65 kg har inga större problem utanför leden! och den är relativt bra även i luften!
 

yamaha vmax sx 700

Ny medlem
21 feb 2010
4
0
1
haparanda
har en yamaha vmax sx 700 tripple. och den har aldrig krånglat förutom statorn men höjde den bak och la plast skidor såå nu går den INTE som en ubåt i snön. skulle nog inte byta skoter i första taget men kom ihåg att ha lite dyrare 2t olja i dom för dom är rätt kräsna mina stift gick hela tiden när jag körde på billig olja.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
har en yamaha vmax sx 700 tripple. och den har aldrig krånglat förutom statorn men höjde den bak och la plast skidor såå nu går den INTE som en ubåt i snön. skulle nog inte byta skoter i första taget men kom ihåg att ha lite dyrare 2t olja i dom för dom är rätt kräsna mina stift gick hela tiden när jag körde på billig olja.
Tråden är två år gammal... :wondering: