SXR 600 varför är det ett ankare?

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
Tja. Jag har då en sxr 600 01 med 38:as ripsaw matta. har en liten fråga då. är inte så kunnig inom skotrar.
Varför är Sxr 600/700 ankare. ja vet att de sjunker, men varför sjunker det så mkt? Jag har ju en 38:as matta. Det säger ju ändå att man ska kunna ta sig en liten bit i snön. Inte sjunka på 5 sec. vad är det som gör att de sjunker så mycket?:confused:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Låg framvagn samt att den är tung är väl några av förklaringarna,,sen beror även en hel del på inställningar och förare

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
ok tack. i så fall blir e nog häja den för mig. om jag inte får den såld innan sommarn

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tung..? Inte så speciellet ifall du frågar mig.

Låg..? Där är vi nog oviss oxå..

Hårtkopplad boggie..? Jomen se på fan, där har vi svaret.. :)

Finns 3 (i mina ögon) sätt att fixa problemet:

1. Schimsa om rodsen (kopplingsstagen)

2. Skaffa Quickrods eller ställbara rods från nyare viper

3. Plocka bort dom och fixa dit en balalta rem för o undvika att saxen "byter håll".

OBS. alt 3. kräver att du skaffar non-slip. (vilket du igentligen måste ha på en yamma tycker jag)

Att höja en sxr är i mina ögon rätt bortkastad tid. Kör man en SXR så ska man köra minst 60-70% led. Annars äre lika bra och ha en mountain max.

Testa ta bort krängningshämmarna o sedan spänn fjädrarna!

Aja, hur som helst lycka till! :beer:

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
ok tack. faktiskt har jag planerat köpa en mountain max nästa år eller ller nån maskin som går ovanpå snön iaf

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
jag hade då en sxr 500 -01 med 32mm matta och inte fan gick den så dåligt bara man gasar och gasar ;D och sen så kanske du inte kan kryp köra i lössnön med en kort ha lite fart, min gick då ganska bra så om din går extra dåligt är det nå fel.

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag har en sxr 700 01 och inte tycker jag att den går dåligt i snön. Jag har gjort om stagen i boggien bytt matta och drivhjul och satt på ett par Rx1 Mountain medar. Det som gör att dom går dåligt orginal är för att boggien är så hårt kopplad och att medana är för smala.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag ska lära dig hur jag gör för att ta mig så bra som jag gör med srx'n. Du märker väl när du håller på köra fast. Håll för guds skull full gas och släpp inte förrän du riktigt sitter fast! Och försök burka/bryta lite i skotern så får du upp skidorna. Träna dig lite på det så ska du se att du snart kommer lära dig hur du ska göra så kan du och jag mobba alla andra som tycker dom går dåligt i snö. :D Jag kör väldigt sällan fast med min! Och du behöver int vara rädd och gasa, det är en Yamaha.

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Det största problemet med att den går dåligt i snön är attackvinkeln på mattan.
Kolla och jämför med mountainmaxen så ser du att den har betydligt flackare vinkel-
d.v.s. den flyter upp på snön bättre.

// Snoopy

Octan

Aktiv medlem
20 mar 2009
62
0
6
Storuman
Jag har funderat på att handla en sx 600 -98 nu till helgen.

Funkar det "bra" att få den att gå vettigare utanför led om man dels sätter på ett par vettigare medar/skidor och dels höjer den?.

Tänkte om man höjer/sänker (tolkningsfråga) boggi´n typ 3 cm fram och 6-7 bak. Ger det någonting?
Sen ev förlänger boggi till 325 ( en sno pro matta (44mm) som jag vet finns i närheten) eller till 345 (annan matta jag har i närheten).

Efter de modifikationerna borde den väl ta sig hyffsat, allafall bättre i snön?