SXR700 variator fix

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Hejsan,

Har några dumma frågor (som vanligt) :blink:
Skotern: SXR 700, 2001.
Problem: Övervarvar.

Har nu lite delar hemma, ny primärfjäder, multi helix, lite bussningar samt nitar. Frågan är egentligen, går det att byta primärfjädern utan att dra loss variatorn? Och om den måste bort, behöver jag specialverktyg för det?
Släng gärna in andra tips och saker som är bra att veta vid variatormeck också.

Tack på förhand!
 

ospracing

Medlem
15 nov 2012
8
0
1
Rätansbyn
tja, du behöver inte lossa på primäten för att byta fjäder, de går att bara ta bort den yttre kåpan och byta, de är ju självklart lite svårare att göra så, men de borde inte vara nå problem så länge du inte ska i med en race fjäder eller nån annan med sjukt högt förtryck.
men om du ska lossa primären så behöver du en avdragare, som jag inte mins vart man köper.. duells kanske? eller så bode de finnas på de flesta yamaha butiker..
men om skotern övervarvar så borde de räcka med att släppa ett eller två steg på secundär fjädern.. :)
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Testade justera sekundärfjädern lite utan önskad effekt. Så ja bytte helixen och primärfjädern till att börja med. Innan kunde den varva iväg till kanske 9200 eller liknande, nu max 8500. Tillslagsvarvet ökade litegrann, men tillslaget är mycket mjukare nu. Och så känns de som att den går lite lugnare när man bara kör i jämn hastighet.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nja dom där ska ju varva bortåt 9000.
Min slog upp direkt till över 9000 men satte dit lite tyngre vikter/nitar.Nu går den upp till strax UNDER 9 och ökar sakta upp till ÖVER 9.
Har fått för mej att den har mest hästar i det området.
Men nu är jag nog ute och cyklar då jag har trippelpipor på min
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Dom ska varva 8300rpm med orginalpipa.
Med trippelpipor höjer man varvat till ~9000rpm beroende på märke.
Vad har du för vikter, nitar, fjäder, helix?

Using Tapatalk on Android ICS pad.
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Hej igen,

Idag har jag kunnat testa lite mer. På sätt och vis blev den skönare att köra i löst före med, även om tillslagsvarven steg lite väl mycket från knappa 4000 till kanske 4900-5000. Men tillslaget kommer inte med en knyck längre, de är mjukare nu. Men antar att den slirar mer på remmen eller nåt tackvare det?? För variatorerna var rätt så heta när jag hade kört en liten stund i lösnön.

Det jag har bytt är primärfjäder, från original till en blå PP. Samt helixen till en YVX Billet multi-angle 52/40. Allt annat är original på skotern rakt igenom. Nu är alltså toppvarven lite bättre, men tillslaget kanske lite väl högt + värmen på variatorerna då. Helixen monterade jag med samma fjäderspänning som innan i 3an i inre skivan och 3an på helixen.
Jag har även 4 olika uppsättningar nitar som jag inte har testat nåt med ännu. Är totalt grön på detta så de har varit lite trial and error...
Kan ja köra något med spänningen på sekundärsidan för att sänka tillslagsvarven men behålla nuvarande toppvarv, eller hänger tillslaget mest på den nu styvare prim. fjädern?
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Jag har 0,8 2,4 3,6 och 4,5grams nitar. Frågan är vilka jag ska prova med och i vilka hål på vikterna, har bara 3 av varje så hamnar ja tokfel så är jag utan sen. Som jag har förstått det så kan ja (min styvare primfjäder till trots) sänka tillslagsvarven samt toppvarven med mer vikt. Däremot vet ja ju inte varför variatorerna kändes ganska varma idag? Kan de vara för att ja körde ganska mycket i lössnö och ofta i precis kring tillslagsvarv så att det slirade på remmen?? Ev. kunde ja kanske testa med original prim. fjädern och mer vikt också, men fortf med nya helixen....känns som de kommer ta hela vintern att bli klok på detta. :)
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Byt primärfjäder till en så du hamnar max 4200, Du bara spinner bort dej. Du borde ha en sec fjäder som är svart med grön prick. kör med 6-1 i för spänning. Montera den tyngsta niten längst in=bra grepp vid inslag. Ja det tar lång tid att fixa en bra variator setup
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Monterade andra nitar idag och provade igen med den nya fjädern. Toppavarven ligger på 8200-8300 nu och tillslaget precis över 4500. Ja skulle vilja prova med en fjäder som ligger nånstans mittemellan original och den nuvaranda blå PP fjädern. Några förslag på fjäder?? Tempen på varatorn gick även ner något nu tyckte jag, men skulle gärna få ner den lite till.
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Kan ju tillägga de ja vet om fjädrarna.
Original: gul, grön, gul. Preload: 40kg, Spring rate: 2,5kg/mm, total force: 123kg, free length: 89,4mm
Nuvarande PP Blå: Preload: 52,5kg, Rate: 2,21kg/mm, total force: 125kg. Vet ej exakt längd, bara att den är längre än original. Jag är alltså ute efter något mitt emellan dessa 2 fjädrar för att få ner tillslaget lite till, och om de blir nån hundring till i toppvarv är de inte hela världen kanske....alternativt hade ja kanske kunnat testa originalfjädern igen, nu ihop med helixen och den adderade vikten..
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Satt faktiskt och kollade på alternativen. Gul vit gul eller vit vit vit. Det står att Preloaden påverkar tillslaget, och då kunde ju 45kg bli ett bra mellanting. Tack för all input hittills! Är fortfarande i inlärningsfasen på det här med att mecka skoter. Men precis som de kan vara frustrerande så är de också kul när man gör små saker som genast har effekt. Mycket enklare att förstå vad som påverkar vad när man gör det själv (trots att man inte är någon expertmekaniker). En grej kom ja på...vad kan man anse som "normal" värme på en variator? Vet att man skall eftersträva så kallt som möjligt men någon typ av friktion kommer ju alltid att uppstå. Direkt efter lite pisk i lössnön idag så ville man inte riktigt hålla kvar fingrarna länge på primären, men körde ja den 1km i ett jämnare tempo så var de inga problem att hålla i skivorna.