SXViper -03

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Hej.

Undrar om det går att montera en 44 tums matta på SXViper från 03? (ej mountain maskin utan kort) Gissar på att det behövs no slip drivhjul men kommer mattan ta i något? Eller går det justera boggien månne?

Sedan kommer frågan om det är bra med en 44 matta på en viper? Vill gärna köra utanför leden och den 32 ripsaw matta som sitter på tycker jag inte är tillräckligt bra för det ändamålet.

Vad finns det för nackdelar med att sätta en 44 matta, kommer det gå sämre på leden?

Vad kan det hela kosta är väl också relevant, tror nog jag gärna lämnar in det till "proffs" då jag inte känner mig bekväm med att genomföra ett mattbyte själv.

Tack på förhand.

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Hej !

Det kommer att fungera, man rekomenderar non-slip drivhjul. Mattan kommer att ta i aluprofilerna i främre kylaren.

Last edited:

evinrude

Välkänd medlem
5 feb 2007
148
0
6
WestLandLake
det även du kan göra är att byta ut drivhjulen till 7 lr 8 kugg.. men då blir det även att dreva om lite för att behålla samma utväxling

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du behöver 8 kuggs non-slip. Dreva ner är inte ett måste men skotern blir roligare (enligt mig) + att det kan vara bra sätta på ett v-kitt.

Kompisen har 44as på sin Sxr 700. Nästan samma skoter. Den går hur bra som helst på led och i lössnön. Hade jag haft kvar min Viper så hade den haft 44as för det blir en enorm skillnad utanför leden och på kompisens skoter blev det bättre grepp på leden också. Han hade en BRP 32mm matta.

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Tack för svaren.

Hakar upp mig på det vwbubbla61 säger;

Mattan kommer att ta i aluprofilerna i främre kylaren

Innebär det att mattan kommer slitas snabbare än vanligt och irriterande ljud uppstår vid körning?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Med 8 kugg ska det inte göra det. Den kommer låta lite mer då non-slip låter mer än vanliga drivhjul. Jag vet en här på forumet som kör med 44as på en Viper och det tar inte i för honom.

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
om du ska ha 44 mm matta måste du ha 8 kuggs no-slips har du tex 9kugg så kommer det att ta i främre kylaren

det blir en grym skillnad sen rekomenderar jag även att du ska dreva ner den.
mitt mattbyte med no-slip, drev, olja, prässning av drivhjulen och mattan gick på 7000 totalt och det är helt klart värt det

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
om du ska ha 44 mm matta måste du ha 8 kuggs no-slips har du tex 9kugg så kommer det att ta i främre kylaren

det blir en grym skillnad sen rekomenderar jag även att du ska dreva ner den.
mitt mattbyte med no-slip, drev, olja, prässning av drivhjulen och mattan gick på 7000 totalt och det är helt klart värt det
Hur mycket tar dem för att pressa drivhjulen?