Vanligtvis att det inte kommer fram något bränsle alls - en förgasarmotor kan starta och gå tills det är tomt i flottörhusen, om de fylldes på något annat sätt, annars går motorn bara på startgas.
Motorn kan sura ner sig kopiöst på en cylinder om det är en pump som drivs av vevhuskompressionen och membranet har gått sönder i den.
Elpumpar som används i samband med insprutning får ofta först intermittenta fel - ibland fungerar pumpen utmärkt, ibland inte alls, knackar man på pumpen eller tankarmaturen kan man få igång den en stund till.
Sugsilar i tanken, som man väl får räkna till bränslefilter, kan nötas sönder mot botten av tanken om det är en mindre lyckad konstruktion. Om en elpump får i sig stora skräp via osilat bränsle så kan det bli tvärstopp i den. Ibland kan man rädda en sådan pump genom att polvända matningen till den och köra den baklänges några sekunder så den pumpar ut skräpet genom inloppet.
Med insprutning och elpump kan man upptäcka i förväg att bränslefiltret börjar bli igensatt, genom att hålla koll på pumpens strömförbrukning. Den drar mer ström ju högre tryck den måste arbeta mot (tryckregulatorns tryck + tryckfallet i filtret).