Tändhattar på wildcat

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har en enkel fråga:
Ska det sitta tändhattar med 5kohm motstånd på en -92:as wildcat EFI?

Min slår igen stiften hela tiden när den är kall och gnistan är väldigt svag.
Man ska ju använda R-stift till den och i dom sitter det väl ännu ett motstånd så jag misstänker att det blir för mycket med båda motstånden...

Tacksam för snabbt svar!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Normalt brukar man ha antingen R-tändstift ELLER motstånd i tändhattarna, inte bägge. Men om resten av tändsystemet är i ordning så bör gnistan räcka till även om det råkar bli dubbla uppsättningar motstånd.

Om du har svag gnista så kolla följande:

-Avbrott i tändspolens högspänningslindning?
Du har väl en dubbeltändspole, då borde resistansen mellan tändhattarna vara 10-20 kohm, antagligen ingen förbindelse till jord. Om mittpunkten på lindningen skulle vara jordad (ovanligt) så ska du få halva resistansen från vardera tändhatten till jord.

-Tändspole av fel sort, eller lite väl skum pirattändspole? Omsättningstal, induktanser och sådant är olika för olika CDI-system, det finns ingen direkt standard.

-Dålig kontakt någonstans på primärsidan (framför allt mellan CDI-modulen och tändspolen, samt jordningar) ?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jag tror inte (hoppas inte...) att det är något fel på tändsystemet, den går ju som den ska om man får upp värmen på motorn.
Det är just starten som är problematisk.
Den får tydligen hemskt mycket soppa då för den ryker som jag-vet-inte-vad, men det är väl EFI:n som styr det och den måste ju klara starten även om det är riktigt kallt...

Det sitter, som du skrev, EN tändspole på den och jag mätte nyss resistansen mellan tändkablarna till ca. 5,5kohm, och dom har ingen kontakt med jord.
Så den verkar ju OK, för nog borde det väl bli större skillnad på motståndet om den pajjat på något sätt?
Det blir nog till att köpa nya tändhattar utan motstånd och hoppas på det bästa...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jo, det är nog ok. Om en skotertändspole går sönder blir det oftast avbrott i sekundärlindningen, då brukar man få över 1 Mohm. Tändspolar håller för övrigt mycket bättre om de sitter på något kallt och vibrationsfritt ställe än om de sitter fast på motorn...

Och ja, det är insprutningen som bestämmer hur mycket bränsle den ska få när den är kall.
Kompisens Wildcat '93 har inte minsta kallstartsproblem för övrigt. Men det kan ju ha ändrats en del på insprutningen mellan årsmodellerna.
Hmm...vore intressant att veta vad ditt styrdon heter förresten. Står det A11-000 V13 någonstans på det?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Tändspolen sitter ovanpå luftburken på min så där vibrerar det väl inte så farligt.

Skotern startar lätt och bra men stiften lägger av nästan direkt, det är det som är problemet...
Sedan ryker den något hemmskt också men det är ju bara just när den är nystartad.

Är det på själva EFI-boxen den där beteckningen ska finnas?
I.s.f. vet jag inte vad det står på min, man ser bara sidan där lampan sitter nu, och ska man se hela måste man bort med dynan och hela skiten.
Jag har nyss skruvat dit dom där prylarna så dom får dom sitta där dom sitter.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, det bör sitta en stor skylt med en massa olika nummer på locket. Om boxen är så väl undanstoppad får den väl ligga kvar :)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jag kan rapportera att ett tändstiftbyte gjorde susen!
Dom hade inga champion-stift nere på macken så jag fick ta ngk, men vanliga B9 utan motstånd har fungerat bra i dag i.a.f.
Jag har bara kört ett par mil och hälsat på min gamla mormor men det var inga problem att starta den varken när jag skulle iväg hemifrån eller när jag skulle tillbaka.

Nu tror jag att jag fått till allt på skotern, förutom att sekundärvariatorn sitter fast på axeln.
Det såg ut som att den satt ganska rakt bakom primären när jag pallade upp skotern och gasade men den ska ju tydligen vara lös så det blir nog till att använda en del (rätt mycket) våld på den...

Tack för hjälpen!