Tändkil ZR/Wildcat 700

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Är det någon som har provat såna där offset tändkilar? Var det värt det? Berätta om dina erfarenheter!

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
det jag har hört om dem som prövat är att det blir skillnad.... och varför det blir skillnad är ju för att tändkurvan förskjuts till det bättre :) Har även hört att dem är känsliga på att gå av och då startar inte ens skotern... men bara rykten :)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
min 91:as wildcatmotor har justerbar tändplatta , där man kan ställa ca + - 5 gradrer , i princip alla skotermotorer brukar ge någon hk till med ökad tändning , men att märka någon skillnad är nog mkt svårt med endart detta , varven sjunker ochså med ökad tändning då pipan får mindre värme så det är enkelt att missa effektten om man inte viktar på ..

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
man ska alltså fippla med tändningen om man bromsar, annars kan man tappa bort effektbandet? :D

Jag vet faktiskt inte om jag ska bromsa skotern, men kanske det blir så nångång framöver...

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
"tappa bort" är väll att överdramatisera , nog kan man justera upp tändningen 1-2 grader och sedan prova sig fram , men kan ju vara bra att ha i åtanke att effektpeeken förmodligen infinner sig vid någt lägre varv