Tändkilsmontering!

arcticove

Ny medlem
31 jan 2012
4
0
1
Borlänge
Har skaffat tändkil till min pantera 1000 -00 4.28gr. Mitt dilemma är ska svänghjulet framåt eller bakåt? Obs! är mekkunnig men har fått huvudbry av alla som motsäger sig själva. Jag trodde att dessa är mer förtända än tidigare -99 men har fått olika bud, snälla ge mig ett vettigt svar tack..

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
41
Pajala
Hurricanes fråga är ju till viss del befogad, men vill nog ändå påstå att den samtidigt är lite lam om du, hurricane, ursäktar. Ingen backar väl medvetet sin tändning på en standardskoter?

Hur som helst, om du vill ha mer förtändning så ska svänghjulet frammåt, alltså medurs i förhållande till vevaxeln. Det resulterar ju i att svänghjulet möter triggerspolen 4,28grader före originalläget och därmed ökas förtöndningen motsvarande...

Dock måste jag ju säga att 4,28grader lät mycket i mina öron, men å andra sidan har jag dålig koll på dessa motorer å dess tändning.

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
4.28 låter mycket men funkar, du kan få så mycket som 15-20hk extra!
Ett orosmoment är att kilen blir väldigt svag.

Att srx800 ibland kunde köra fortare än thunder var pga att senare thundrar hade tändningen lågt.

eritor: Visst kan det ibland vara fördel att backa tändningen.
Z370 t.ex. Backa3-4 grader så får du en starkare skoter.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ingen fara eritor. Ville vara säker vad han tänkt sig baraEn del byter juCDI box .alla har ju inte lika dan tändkurva.
På -00 är det 16° vid 4000 rpm. på en -99a 27° vid 4000 rpm .
så i början är det nog ingen fara.jag skulle i alla fall kolla upp med stroposkop vad tändningen blir vid 8300 rpm så man inte hammnar helt fel där tä tändkurvorna är olika på årsmodel o vod olika varvtal.
Man bör ha koll o veta vad mam gör då man exprimenterar med tändningen .
Inte lyssna på allt o hörsägen bara .sålla o ta råd av de som vet så minskar risken med dyrt haveri