Hej !
Skotern gick kanon, hade legat på ganska bra efter leden. Började köra lite lugnare och svängde ut i lössnön. Då kom misständningarna, trodde först den bluddra eller höll på skära. Höll den på samma varv cirka 6000, den kunde hålla varven men misstände skapligt. Provade gasa på lite men skotern kändes väldigt slö och misstände bara mer ju mer man gasade. Körde så här några 100 meter tills jag stannade.
Stannade och slog av skotern. Öppna huven och kollade lite kontakter m.m, provade att starta igen, på första rycket tände den till och höll på att gå igång. Lamporna tändes. På andra rycket var den stendöd och har varit det sen dess ^^. Upp med stiftena och kolla gnista, var inte en tillstymmelse till gnista. Provade byta tändspole och stift, inge bättre där heller
Väl tillbaka i garaget togs mätarinstrumentet fram och började amatörmäta lite.
Till CDIn kom det 16-20 Volt och ibland stog det OL=Overload
Ut ifrån CDIn till tändspolen cirka 1 - 2 Volt.
I kabelstammen, så till lyse, dödare m.m så var det 12 Volt.
Detta är cirka värden. Kommer inte ihåg Ohm värdena jag fick. Mätte i växelström.
Hur vet man att allt är som det ska inne vid tändplatta och allt vad det heter? Kan man mäta det eller måste man öppna och kolla?
Vad är eran gissning, nån som känner igen sig ?
Skotern gick kanon, hade legat på ganska bra efter leden. Började köra lite lugnare och svängde ut i lössnön. Då kom misständningarna, trodde först den bluddra eller höll på skära. Höll den på samma varv cirka 6000, den kunde hålla varven men misstände skapligt. Provade gasa på lite men skotern kändes väldigt slö och misstände bara mer ju mer man gasade. Körde så här några 100 meter tills jag stannade.
Stannade och slog av skotern. Öppna huven och kollade lite kontakter m.m, provade att starta igen, på första rycket tände den till och höll på att gå igång. Lamporna tändes. På andra rycket var den stendöd och har varit det sen dess ^^. Upp med stiftena och kolla gnista, var inte en tillstymmelse till gnista. Provade byta tändspole och stift, inge bättre där heller
Väl tillbaka i garaget togs mätarinstrumentet fram och började amatörmäta lite.
Till CDIn kom det 16-20 Volt och ibland stog det OL=Overload
Ut ifrån CDIn till tändspolen cirka 1 - 2 Volt.
I kabelstammen, så till lyse, dödare m.m så var det 12 Volt.
Detta är cirka värden. Kommer inte ihåg Ohm värdena jag fick. Mätte i växelström.
Hur vet man att allt är som det ska inne vid tändplatta och allt vad det heter? Kan man mäta det eller måste man öppna och kolla?
Vad är eran gissning, nån som känner igen sig ?