Skillnaden är att -EYA och -EV har tunnare elektroder av något dyrt och bra material (platina kanske), medan -ES har stål i sidoelektroden och koppar i mittelektroden.
Men om en viss motor är känsligare för sotiga tändstift än den borde vara, så kan felet egentligen vara att du får för låg tändenergi av någon anledning.
En möjlighet är avbrott i tändkablar eller ev. störningsskyddsmotstånd i tändhattarna. Prova att ohmmäta mellan bägge tändhattarna! Det bör vara 10-20 kohm och inte ändra sig om man böjer på kablarna eller knackar på tändhattarna. En sak till är att om det finns motstånd i tändhattarna, så bör man ha tändstift utan motstånd (B9E...), utan motstånd i tändhattarna använder man stift med motstånd(BR9E...).
Det kan naturligtvis också vara problem på primärsidan, t ex glapp i någon spole på tändplattan, dålig kontakt i något kontaktdon (speciellt anslutningarna mellan tändspole och CDI). Tändspole eller CDI-enhet av piratmärke kan också spöka.
Prova om dina "igenslagna" stift funkar bra i en annan motor! I så fall vet du att det är ett problem någon annanstans i tändsystemet.