Det beror på...oftast brukar det bero på att den går för fett. Om förgasarna är av typ Mikuni VM eller liknande (rund trottel) så är ett standardfel att chokeventilerna (sitter i änden av chokevajrarna, små metallplungar med en gummibit i änden) är otäta, eller att choken inte går tillbaka helt.
En annan möjlighet kan vara fel sorts tändstift. Om det är mycket kallt när du får igensotningsproblemet, eller om du kör lugnt, kan det vara idé att ta ett steg varmare stift än vad som rekommenderas (lägre siffra enligt NGK:s skala, kan vara tvärt om på andra tändstiftsmärken).
Det kan också vara något problem med tändsystemet som gör att det inte klarar igensotade stift så bra som det borde.
Kolla (ohmmät) att det inte är avbrott i tändkablar eller högspänningslindningen i någon tändspole. Det är vanligt om tändspolen (-arna) sitter fast på motorn och utsätts för vibrationer. Om det är en dubbeltändspole så ohmmät mellan de bägge tändhattarna, om det är separata spolar för varje cylinder så mät mellan varje tändhatt och jord. Normalt värde är 5 - 20 kohm.
Kolla att det inte är dålig kontakt (skadade flatstift eller någonting) mellan primärlindningarna på tändspolarna och tändmodulen (CDI-boxen). Om tändspolar eller tändmodul är av piratmärke så kan det vara en förklaring.
Ett tips till: försök avgöra om det alltid är samma tändstift som sotar igen i första hand. Ett enkelt sätt att kolla vilken cylinder motorn inte går på är att kasta snö på grenröret / piporna och se vilken avgasport som verkar kallast (snön smälter långsammast).