Täta mellan grenrör och pipa

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Någon som har erfarenhet av någon metod som funkar bra för att få helt tätt mellan grenrör och pipa?
På min MXZ 800 -02 så läcker det lite vilket leder till störande oljestänk.

Finns det något hög temp silicon som kan funka?

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Borde ju gå att bara dra en bit avgasbandage runt springan :) Då slipper man allt kletande och det går att återanvända ifall du ska ta bort avgasröret senare.

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Finns ljuddämpartätning på tub att köpa, de är som silikon ungefär. Fast de klarar höga temperarturer. Finns att köpa på tex OKQ8. Annars funkar k-lens tips bra !

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Avgastätning från biltema kan funka också. Kladda på och starta motorn så härdar det av värmen. Gjorde så på min arctic och det blev skapligt. (Hade alltså kunnat bli bättre)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
bara lite nyfiken varför inte fibertätningen duger? aldrig varit med om att den inte tätat nog bra (iaf när man monterat en ny)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Fibertätning?
Jag visste inte ens att det skulle sitta någon tätning mellan grenrör och pipa original, kan inte se någon på sprängskissen heller.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
förmodligen ska det ligga en fibertätning i konan från slutburken, som pipan passar perfekt in i, och när du sen monterar fjädrarna så pressas allt samman och det blir tätt ...
hur har dom annars fått det tätt från fabrik?

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
kollade just ski-doos sprängskisser och otroligt nog verkar dom inte ha kommit med det på din årsmodell ...
kolla på ex -05 så ser du vad jag menar, och förmodligen passar fibertätningen från 800 -05 på din 800a, men prata med en återförsäljare för att vara säker!

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Nu har jag fördjupat mig i ämnet och det ska inte sitta en packning (dom det gör på HO motorerna) där original.
Istället hänvisas det till Loctite 30542 som är ett hög temp silicone.
Jag har beställt nåt liknande hög temp tätningsmaterial så förhoppningsvis ska det lösa sig.
Tack för hjälpen.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
k-len: jag förstod det med ditt svinto snack ; )
gabbe1: bra, men jag blev nyfiken hur dedär funkar? måste man byta det silikonet varje gång man tar bort pipan eller ? finns det verkligen inga original eller pirat fibertätningar som passar?

tänkte mest på det praktiska, jobbigt att behöva ha med sig silikonet jämnt ifall man behöver lätta på pipan någongång uppe på fjället ..

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Visst låter det smidigare att ha en packning där och det finns väl en bra anledning att de -03 införde just en sådan.
Det går ju bra att köra utan silikon men man får stå ut med lite droppande ibland, speciellt vid kallstart.