Tömma kylarvätskan

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Tjena. Hade tänkte att byta kolvar nu i helgen på skotern är en f5 04 sno pro, med kylare och hur får jag ut detta på enklaste sättet innan jag börjar plocka av toppen och cylinder. Samt är de något man ska tänka på när man fyller på den igen med glykol? Ska man lufta eller nått liknande eller? blandning kör jag med 50/50. Mycket tacksam för svar!

Last edited:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det finns en avtappningsslang under motorn med en vit plugg i du kan lossa för att få ur kylvätskan.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Måste ta en följfråga här, vars i helsicke sitter luftskruven på en F7a? monterade F7 motor i polarns skoter å vi hittade fasen ingen luftskruv, körde på ändå å den funkar hur fint som helst konstigt nog aldrig gått varm..

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
men när jag tömt den är de ingen fara att hälla på bara igen glykolne då eller? ska man "lufta" den på nå vis eller?n Beskrivg gärna hur man går till vägar om fallet är så. Har nämlligen hört att man inte ska göra de. då lite luft i kylsytemet försvinner av sig själv eller har jag hört fel?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
men när jag tömt den är de ingen fara att hälla på bara igen glykolne då eller? ska man "lufta" den på nå vis eller?n Beskrivg gärna hur man går till vägar om fallet är så. Har nämlligen hört att man inte ska göra de. då lite luft i kylsytemet försvinner av sig själv eller har jag hört fel?
Det BRUKAR lufta bra själv, och att man sen bara fyller på.
Vill man vara på den säkra sidan kan man luta, tippa och lyfta den samtidigt som man varvar litegranna.
Jag brukar köra upp mot och nedför snöhögar.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det sitter liten slang på toppen som sköter avluftningen, fiffigt värre.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det sitter liten slang på toppen som sköter avluftningen, fiffigt värre.
Tyvärr hjälper den inte särskilt mycket ifall man har en luftficka i ex. bakre kylare.
Lite fundersam på ändamålsenlig funktion för den ovan nämnda slang, dock.
Jag är lite lur på att den egentligen ska motverka för högt tryck i kylsystemet, då det tenderar flöda rätt friskt till exp.kärlet ifall man har övertemp i systemet, men givetvis hjälper den ju också till att lufta.