Törstig yamaha

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Du kan inte bestycka ned för att den tar för mycket bränsle!
Ska du bestycka ned så är det för att motorn går för fett.
Ska du nu bestycka om, så får du utgå ifrån de munstycken som sitter i just nu och sedan byta steg för steg tills motorn går bra. Ombestyckning av förgasare är tidskrävande och om man ska prova många olika munstycken så kostar det en del också. Men det är ju aldrig fel att ha ett munstyckslager hemma :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Det är ju en trippel, så....
Men det kan vara många faktorer som gör att förbrukningen är hög. Slitna variatorer som inte växlar som de borde. Sliten/smal variatorrem. Dåliga lager i variatoraxel och/eller drivaxel för mattan. Dåliga lager i boggiehjul så att de går tungt. Sedan så är ju Yamaha lite kända för att vilja gå tungt på slidesen när man kör på skare eller på led, många som sätter in ett extra par boggiehjul för detta och isrivare för att hjälpa till vid hårt före.
 

Eriiik

Aktiv medlem
7 feb 2014
60
1
6
Örnsköldsvik
Okej ska titta på dessa saker tack för hjälpen, har de bakre boggiehjulen bortplockade faktiskt. Kanske läge att sätta tillbaka dom.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
titta på färgen på tändstiften, är de ljusbruna, rör inte munstycket, svarta så kan du gå ned .några steg om du byter kolla så de inte blir ljusgråa för då går,den inte länge innan den skär ihop
 

adde355

Medlem
13 nov 2013
5
1
3
uppsala
Ska du göra något alls så är det att gå ner ett snäpp på nål först om bensin förbrukningen är hög på crusing speed efter som det är nål och emuleringsrör som blir slitna med tiden.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Antal cylindrar har inget med bränsleförbrukningen att göra ,
Jag har en venture 700 den tog över 3 l milen när jag köpte den, nålarna var höjda och trottlarna osynkade, nu tar den 2,5 -3 l milen, jag Ska justera den ytterligare senare ...
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
3L/mil är inte något att säga om, rör ingenting som fungerar som det ska..


De litrarna du eventuellt skulle tjäna på en vinter i att bestycka om, kan snabbt ta igen sig om det visar sig gå för snålt när avgastempen stiger vid eventuell wot repa.
 

LaRzOn

Medlem
26 feb 2014
10
0
1
Luleå
Min förra skoter var en MM700 och den drog ca 2,7L/mil om man lekte i djupsnö och körde allmänt oekonomiskt. Körde man som folk drog den 2-2,5L/mil.
Har en kollega som haft en Venture med samma motor och han tyckte att den var bränslesnål trots att det ändå är en ganska stor motor.

Kolla upp med Yamaha hur förgasarna ska vara bestyckade "original" och ställ in dem så, det kan ju vara nån tidigare ägare som varit och fipplat med grejerna.
 

LaRzOn

Medlem
26 feb 2014
10
0
1
Luleå
Så du menar att jag loggar in här och hittar på saker om en skoter som jag inte ens äger längre......?

Har du själv haft en MM700 eller spekulerar du bara kring dina egna erfarenheter från andra skotermärken?
 

yamven

Aktiv medlem
15 nov 2007
90
0
6
Sthlm
Min Viper 700 tog ca 2l/mil vid riktigt lugn ledkörning, ca 3l/mil med bra tempo på led och 5l/mil med fullgaslek i 1 meter puder... min vector turbo tar ca 40% mindre...
 

Eriiik

Aktiv medlem
7 feb 2014
60
1
6
Örnsköldsvik
Min förra skoter var en MM700 och den drog ca 2,7L/mil om man lekte i djupsnö och körde allmänt oekonomiskt. Körde man som folk drog den 2-2,5L/mil.
Har en kollega som haft en Venture med samma motor och han tyckte att den var bränslesnål trots att det ändå är en ganska stor motor.

Kolla upp med Yamaha hur förgasarna ska vara bestyckade "original" och ställ in dem så, det kan ju vara nån tidigare ägare som varit och fipplat med grejerna.
Aa jag var inne på samma att förra ägarn hade bytt munstycken.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Så du menar att jag loggar in här och hittar på saker om en skoter som jag inte ens äger längre......?

Har du själv haft en MM700 eller spekulerar du bara kring dina egna erfarenheter från andra skotermärken?

Vi borde byta till min tråd men.

Jag har aldrig haft en MM.
Men jag har jobbat på Yamaha center och kört min beskärda del.

2,7 liter vid djupsnö är omöjligt oavsett maskin i djupsnö.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.658
806
113
Kramfors
Srx 700 går ju svinbilligt om de är fräscha i varriatorer och boggi.

Min kompisare har 2st srx 700 kort sedan 10 år bakåt i tiden så soppaförbrukningen är väl dockumenterad .Med 38 kamhöjd o ligger de på 1,6lm 1,6lm vid halvsportig ledåka. De har org bestyckning!! Blandar han körningen med lek i lite snö så tar den ändå inte mer än max 3L milen om han inte leker helt i djupsnö för då drar det ju iväg till 5l om man vill. Kärringen hans lyckades i fjol köra den billigare än en 4takts vector på samma körning,, jag tror det var nära 1lm i fjälls!! Kan tänkas srx 700a med trippla pipor går billigare då de är effektivare än singelpipa och dessa maskiner är korta och i utställnings skick.

Och min thundercat 1000 som är max trimmad vad som går med 46mm förgasare och varvtal på 9300v drar 2,5lm vid ecco körning krokig led ,,jag håller farten uppe men drar inte på onödigt. Kör jag sportigt på led med många fullgasningar drar den 3-5lm. Långkörning på is jämn fart runt 90-110 drar den bara 1,8-2lm!