Törstig zr 580 efi

Magnus_91

Medlem
24 jan 2008
16
0
1
Vigge
Har precis köpt en Zr 580 efi -97 som drar ca 8-10 liter/milen. Är de nån som vet vad det kan bero på och/eller vad man kan göra åt de? Den trycker ut en hel del oförbränt bränsle vid grenrörspackningen och stiften är kolsvarta. //Magnus
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Det kan ju säkert vara nån givare eller nåt som är trasig. Dom har nog aldrig varit känd för å vara snåla. Skaffa mätvärden å kolla upp grejerna, ett trimchip sänker förbrukningen annars.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Zr 580 är nog den absolut törstigaste skotern jag har kommit i kontakt med och vet av. 2 kompisar hade 2 sånna förra säsongen och dom drog då iaf 4/5 liter milen.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Ägt just en sån modell. ZR 580 efi -97.
Den drog inge mer än någon annan.
2liter/mil vid lungn inkörning, sen ca 2,5.
Satte in ett BM chip och det vart som en ny skoter. bättre ork och lägre förbrukning.
 

Magnus_91

Medlem
24 jan 2008
16
0
1
Vigge
Det kan ju säkert vara nån givare eller nåt som är trasig. Dom har nog aldrig varit känd för å vara snåla. Skaffa mätvärden å kolla upp grejerna, ett trimchip sänker förbrukningen annars.
okej, nån som vet vart man kan få tag på mätvärdena?
 

Magnus_91

Medlem
24 jan 2008
16
0
1
Vigge
Kolla felkoderna på ecu, antal blinkningar.
Ha den inte för lågt drevad, det kan öka bränsleförbrukningen.
ok, men måste man inte koppla in den till en dator för kunna se om något e fel? Jag tror drevningen e orginal men kan de va något med variatorn som får den å gå tungt?
tacksamma för svar.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
För mig att den ska blinka till en gång just när den startar.
Ett fel som inte syns på felkoderna kan vara bränsleregulatorn, att den kärvar och du får för högt tryck.