t-85 variator rmk 800

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Hej! en variatorrulle i min t-85 variator är helt slut och variatorn hänger sig då och då så jag måste byta en av rullarna. Jag har lossat variatorbulten och tagit loss det yttre locket och lägger nu märket till det omtalade "korset" och dess låsmutter. Jag var varit inne på den enda Polarisverkstad vi har här i sundsvall och det är helt uteslutet att jag lämnar in den där för att sära på variatorn då det kommer att kosta över 1000 kr enl. Verkstaden. Så hur får jag loss först och främst låsmuttern till korset utan specialhylsan som man ska ha, och när man fått bort den hur sjutton gängar man loss korset då korset sitter intryckt med 3 "armar" som gör att det sitter ihop med den yttre remskivan? Eller skall den yttre remskivan följa med när man gängar upp "korset"?

Jag bor i Sundsvall för övr, så om det är någon i närheten som har alla dessa specialverktyg så är jag mycket anjelägen om att få låna dessa verktyg mot en slant;)
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Nu förstår jag inte, denna tråden visar ju hur dom gjort någon slags avdragare till sekundärvariatorn. Jag vill veta hur man kan lossa muttern till korset och därefter korset på bästa och billigaste sätt:)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ja skulle lätt betala 1000 spänn och lämna in den,för förstör du den själv så måste du köpa en ny,förstör dom den,så måste dom skaffa en ny,

kan som sagt sluta i en katastrof men med värme och tålamod så går allt,du måste ha/tillverka verktyg som passar perfekt annars så pajjar du variatorn,dom kan sitta hur hårt som helst,och försör du nått så du måste byta ut nått i den förutom slitage delar så måste du balansera den
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
I sundsvall så sa dom igår när jag var inne att det var beräknat till 2.5 timmars arbetstid plus över tusenlappen i alla delar då man inte kan byta bara en rulle utan allt måste bytas samtidigt:O
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
ja men jag behöver veta hur jag får isär korset och muttern till korset idag för att jag har inte råd att betala en tusing för att endast få detta lossat..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Som KallleT skrev ovan så behöver du specialverktyg för att lossa korset. Ett som håller fast variatorn på ett skonsamt sätt. En för att få bort muttern och ett som du vrider korset med. Sen behöver man värma för att gänglåsningen ska släppa. Och slarvar man när man tillverkar verktygen så kan man förstöra hela variatorn i värsta fall.
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Okej.. motorn är nu låst i ett konstant läge så nu går det inte att rubba variatorn. jag ska tillverka ett verktyg som man lossar muttern med nu men vad behövs för specielt verktyg för att lossa själva korset?:O