t-cat 1000 01

koffe19

Välkänd medlem
27 feb 2008
264
0
16
lindesberg
Hej alla.
sitter å funderar på ett litet projekt att lätta en thundercat 1000 -01
Har kört fast i huvet tänkte om man kunde få lite hjälp av alla skoter tokar här på forumet.
Alla svar är välkommna.:evil:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Byt bulkhead till en zr eller mc. Lättviktshuv (finns på blocket), bossdyna, hålborta mattan, floatare i framvagnen, nyare/lättare boggie, pipor med slutburk, andra skidor.

Då blir den mycket lättare. men den kommer ändå vara ett blysänke:)

koffe19

Välkänd medlem
27 feb 2008
264
0
16
lindesberg
Boss dyna har ja å skidor vilka pipor ska man ha? Jo den kommer alltid å vara ett blysänke.
Men man kan ju förbättra de som går. Lyset går ju å byta ut. Hastighetmätaren. Vilken boogie skulle du rekommendera jag har en 345 matta nu så gärna en boogie som passar till den.

koffe19

Välkänd medlem
27 feb 2008
264
0
16
lindesberg
Japp jag köpte den eller byte har alltid velat ha en thunder.
Ja men jag tänkte mera allt i vikt typ ta bort hastighetsbegränsningen mätaren den väger ju några gram?
Allt som gör att man sparar vikt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det lilla du tjänar på sådana saker förstör bara maskinen. Skaffa pipor så blir den lättare och får mer effekt. Än om du får bort 5 kilo på småsaker är det inte värt det. Lär dig hantera maskinen istället så kommer du ha roligare.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Ta bort balansaxeln och dess lager + org vattenpump ger några kilo. Jag kan väga dem om du är intresserad. Probelemet är bara att man måste ersätta vattenpumpen med en elpump eller remdriven polarispump som jag har. Polarispump med fäste väger säkert 1,5Kg så vinsten blir nog inte stor med sådan pump. Eldriven vattenpump är lättare men svår att hitta och dyr.

Ta bort oljepump och dess behållare ger säkert minst 1kg. Har jag gjort såklart.

Lätta svänghulet ca 200-300gr är också möjligt. Har jag fixat

Variatorn går borra en massa hål i yttre lock om man orkar. Inte fixat än.

Ta bort skyddsplåten bakom sek variator (på innerskivan) Borra lätthål i helix går också. Detta har jag gjort såklart he he.

Bort med luftburk och ersätt med lösa snöfilter. Fixat

Ta bort variatorskydd för det är bara för veklingar he he. Har jag inte tordas än (feg)

koffe19

Välkänd medlem
27 feb 2008
264
0
16
lindesberg
Hej farbror boost du gjorde fuggarna på min zr 900 blev jävligt bra.
jag funderar lite sen hör av mig när säsongen är slut då har ja nog funderat på vad jag ska göra
K-len har du några delar liggandes?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vad du än gör så sätt inte dit öppna filter. Än om det blir lättare och på pappret skulle visa mer effekt, så får värdelös maskin gör allt annat än ledkörning. Och då du vill lätta och har längre matta så antar jag att du ska åka "djupsnö".

Har inga exotiska delar alls tyvärr.

koffe19

Välkänd medlem
27 feb 2008
264
0
16
lindesberg
Ok tack blir å fundera å leta lite. De är ju ingen puder maskin direkt men vi får se vad jag hittar på har inte riktigt bestämt vad jag skall göra med. Maskinen.