T.R.A. variator vad kan va fel och vad kan de kosta?

i HATE phazer

Välkänd medlem
Hej har lite funderinger på en "tra" primär variator.. :rolleyes:

är nämligen på väg att köpa en lynx racing 440 för ett väldigt bra pris.. MEN variatorn är det troligen fel på och ja undrar om nån vet om det kan bli dyrt att laga eller lämna in till verkstad.. Det är så att den går skapligt fort å bra men så som han beskriver det så hadde han dragit ur den på en raka och då gich remmen av sen bytte han rem sen dess har skotern inte varit sig lik den va lite slöare på hela registret men mest uppför(men det är inte fel rem det viste han) men va ja fatta för så gick den inte så värst mycke sämmre lite lägre toppfart å acc köper ja skotern så har jag 3000 att lägga på den om så behövs nån som vet vad som kan vara fel???

nu är det ju ingen snö heller så man kan ju inte testa, men nån som tror sig veta vad det kan vara fö fel eller vet vad en reparation kan kosta på verkstad i hällst närheten av hudiksvall?


Väldigt tacksam för snabba svar!!!:D

Mvh//Martin;)
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Du borde nog kolla upp den där skotern lite mer innan ev. köp. Jag tycker det låter mer som att motorn blivit skadad på något sätt pga. rembrottet, och det kan bli en kostsam historia att fixa tex. en skadad vevaxel...
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
det är så att de va förr förra ägarn ja prata med och han sa de till mig sen köpte en privat person den av han sen köpte ett företag den av han(sen har den bara stått) så skotern har gått 1,5 sessong ca efter rembrottet...skulle den hålla så länge om nått med motorn va mindre bra? T.ex. vevaxel?
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Det är så att den går skapligt fort å bra men så som han beskriver det så hadde han dragit ur den på en raka och då gich remmen av sen bytte han rem sen dess har skotern inte varit sig lik den va lite slöare på hela registret men mest uppför (men det är inte fel rem det viste han) men vad jag fatta för så gick den inte så värst mycke sämmre lite lägre toppfart å acc.
Köper jag skotern så har jag + 3000:- att lägga på den om så behövs nån som vet vad som kan vara fel ?

Mvh// Martin;)
Knivigt sånt där :eek:

En remsprängning på fulla varv/skaft är aldrig bra för något i variatorerna & motorn....

ex...
* Vevaxeln kan ha vridit vevslängarnas inbördes läge på vevaxeln.
* Knäckt variatorn så att den inte växlar som den skall.

+ en massa andra små otrevliga saker... :(


Jag skulle dock börja med att kolla upp vevaxeln och variatorn.


.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Tackar "2stroke" det kan altså vara en massa mer problem än variatorn.....

ska åka och kolla på den en gång till innan ev köp.. Men är ju inte alt för roligt att skruva mitt i sesong heller.... ska då lyfta upp den bak å kolla så att variatorerna växlar fint... om veven är skadad lär man kanske inte märka när man lyfter upp och kollar beror ju lite på hur skadad den är förstås, men tror ni man skulle märka det på nått sätt utan att plocka isär motor isåfall hur???
 
Last edited:
20 dec 2006
6
0
1
Det kan vara så enkelt att motorn bara flyttat sig så motorn står snett!!
Kolla upp med en återförsäljare hur du ska mäta å vilket mått de ska vara!!
det skiljer ofta på vilken skoter de är!!
Å man ska inte tro de värsta på en gång!!

Lycka till!!

ps: kan juh visserligen va nått av dom tidigare förslagen å!!
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Det kan vara så enkelt att motorn bara flyttat sig så motorn står snett!!
Kolla upp med en återförsäljare hur du ska mäta å vilket mått de ska vara!!
det skiljer ofta på vilken skoter de är!!
Å man ska inte tro de värsta på en gång!!

Lycka till!!

ps: kan juh visserligen va nått av dom tidigare förslagen å!!

Tackar!!! har du aldeles rätt i....

mer svar tack!!!
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Visst kan det vara bara ett enkelt fel, men i och med att det kan hända så mycket otrevligheter med en skotermotor vid en remsprängning är det läge att kolla upp skotern ordentligt före köp, något står ju inte rätt till när den tappat effekt/varv.

Men som sagt, kolla efter vibrationer, och syna noga både primär och sekundärvariator, jämför gärna med en annan skoter av samma modell om möjlighet finns. Ta också kompprov (för det gör ni väl alltid vid skoterköp va? :) ). Nästa steg är väl att kolla vevaxeln, eller åtminstone centrum på primärvariatorn med indikatorklocka för att se att den är rak, men det är naturligtvis ändå ingen garanti för att vevaxeln är helt okej, då den kan ha vridit sig som 2-stroke säger.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
ok jag har glömt att sagt att det är en 97a som på utsidan är i väldigt fint skick... om nu vintern tänker bli så kort så kan de ju va värt det... nån som tycker jag skulle slå till? priset är 20.000 jag har 24??? kollade på blocket där såldes det en 454 motor för 3900 tror jag, och en vev för 1000kr...men jag har inte vart å kollat på skotern än ville ha lite tips vad ja ska kolla på först... tacksam för snabba svar.... å GOD GRÖN JUL på er:D
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Tja, nu har jag inte kollat vad dom ligger i för pris på marknaden, men jag skulle räkna på detta vis: om du kan köpa en extra motor till skotern utan att komma över normalt pris för den modellen så har du ju inget att förlora, utom arbetet isåfall... men du lär ju ändå skruva i den så... För det värsta du kan råka ut för i kostnadsväg torde ju va en havererad motor... :D
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
det blir precis i under kant om ja räknar så nån tusenlapp under... jag får skotern för 20k kanske 19, en motor hittade ja på blocket för 4900k en 96a för dom passar väl? (454).

Man borde då inte gå back på det om man skulle ångra sig sen så står man där med en toppfräsh maskin med en extra motor...
 

Nillkas

Medlem
22 nov 2006
44
0
1
Pajala
Hej..
En rejäl remsprängning av erfarenhet kan vara en kostsam historia!!! Slutade med att jag fick byta praktiskt taget allt utom mattan:((nu är den oxå bytt)). Talar om detta för jag var i samma sits som du. Köpte en 95a Lynx Racing BILLIGT som gått 940 mil & hade en remspr. på nacken. Förutom tid har det kostat mig 9.870:- och fungerar fortfarande inte bra. Ny vev, beg.primär, renov.sek mm. Tycker du ska kika efter alternativ, borde inte vara svårt att hitta nu när DET ÄR SNÖBRIST.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Ok... det är faktist ganska svårt att hitta en racing 440 inom lagomt avstånd just nu finns det bara en vil ju hälst ha lynx men börjar leta efter annat nu:( polaris,ski-doo,och yamaha men dem har ju ingen 440 jag vill som sagt ha 440 men en 500 skulle inte sitta helt galet helelr i allra största lag en 600(583) rotax om priset är väldigt bra...intresset för lynxsen har väl svalnat nu det där med att byta motor är väl ett alternativ lite jobbigt att hålla på när snön kan komma när som helst...