Ta bort kedjehus

Sirhansson

Medlem
28 mar 2008
20
0
1
Håller på att försöka ta loss kedjehuset på min Indy 500 89:a. För att bromskivan glappar runt axeln, känns väldigt osäkert att köra så.
Men hur fasiken får man lös huset? Har tagit bort drev, kedja, bromsok etc och de tre bultarna som huset är bultat i chassiet med.
Har bankat och slagit men huset vägrar röra på sig. Måste man ta lös lagerhållarn till sekundäraxel? Eller är det bara att banka på?
För visst borde huset komma lös med de två lagrena kvar, lagrena glider av axlarna så att säga.

Håller på att bli galen, snart bränner jag fast skivan på axeln med svetsen.

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
och de tre bultarna som huset är bultat i chassiet med.
Sitter väl både 3 i chassiet samt 3 st som sitter på en trekantig "bricka" runt drivaxeln från insidan på indyn ?
Har du kommit ihåg att ta lös låsringen som sitter på drivaxeln, som håller drivaxellagret ?

Sirhansson

Medlem
28 mar 2008
20
0
1
Sitter väl både 3 i chassiet samt 3 st som sitter på en trekantig "bricka" runt drivaxeln från insidan på indyn ?
Har du kommit ihåg att ta lös låsringen som sitter på drivaxeln, som håller drivaxellagret ?
Så man måste ta lös låsringarna runt lagren? Är inte de bara om man vill ta bort lagrena från huset?
Som jag förstår det via sprängskisserna, så sitter väl dom där tre bultarna med den trekantiga brickan bara på variator sidan. Dom ska väl inte lös då lossnar ju drivaxeln och sekundäraxeln?

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Kolla så att det inte sitter nån bult från chassi sidan som håller i kedje huset.
Höll på få bryt när ja skulle lös med mitt hus på 440 XRen..
Då satt det en liten bult på insidan chassit som var gängad rätt så långt ner på huset. Ta en dit där bakom =).

Du behöver inte ta lös låsringarna till lagrena. Axlarna kommer "glida" ur lagrena, såvida de inte har kärva ihop sig, mellan axel o lager men det är ovanligt.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
På indy sitter det bara 3skruvar bakifrån chassiet och muttrar mot kedjehuset. Släpp dessa samt ta bort kedja/drev och lirka ut huset.
Kan vara jävligt bökigt att få ut det ibland så ett aluminium spett rekomenderas men bryt jävligt försiktigt så du inte skadar huset.

fille

Välkänd medlem
28 sept 2006
128
0
6
Töre
borde väll vara samma som på indy xlt, och på min tror jag de satt fyra bultar, såg inte en när jag tog lös på xltn och den satt längst ner under kylarslangarna har jag för mig. :)