Ta bort klister efter dekaler

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Måste lacka om en huv och dekalerna tog jag bort idag. Extremt jobbigt att få bort klistret dock, har använt thinner och det hjälper väl, men smetar mest ut.
Eftersom det är rätt stora ytor tänkte jag höra med er vilket sätt ni skulle rekommendera?

Tuktt

Aktiv medlem
27 mar 2008
54
0
1
Boliden/Skellefteå
En sak som jag använder till allt, till och med diska tallriken är Herofix 49 från lahega! tar bort allt jag försökt på iallafall :rock:

Edit!
Läste på lahega och det ska ta bort klister.

No1 Herofix 49 är ett fläckborttagningsmedel med asfalt-, tjär- och fettupplösande verkan. Avlägsnar även klister från självhäftande dekaler, bläck samt vissa färger från sprit- och märkpennor.

Fukta en trasa med fläckborttagningsmedlet och gnid försiktigt över ytan tills fläcken är borta.
Tänk på att alltid arbeta mot centrum av fläcken.
Eftertorka med en ren trasa fuktad med vatten.

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
"silicone remover" eller siliconetvätt, samma som man andvänder till att rengöra inför slutlacken. funkar alltid att ta bort klister med för mig iallafal

snöfräs

Aktiv medlem
7 dec 2007
68
0
6
umeå
Prova T-röd, Går inte det testa lacknafta eller dekalremover.
avd som funkar beror på vad limmet är uppbyggt på
alcohol eller petrolium.

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
det finns något speciellt limborttagningsmedel. gå in på din närmaste färgaffär och fråga efter limborttagningsmedel!

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tack för alla svar. Underbart när ett forum funkar så här bra.
Det blir färg- och kemhandeln i morgon. De får avgöra, tar med ett litet prov.

D

Draken

Vanlig kallavfettning som används för att tvätta bilar fungerar kalasbra och är billigt!

Och inget miljösvammel utan riktig kallavfettning!

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Härligt :aetsch: Jag lovar alla lösningsmedel som är härstamande från råolja kommer fungera.. Bensin, fotogen, Aceton, Thinner osv osv.

Så länge du inte låter en trasa indränkt i lösningsmedel ligga på lacken hur länge som helst så är det ingen fara.

ac for ever

Medlem
20 aug 2009
48
0
1
biltema..............................använd inget annat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![Label Off, spray] Label Off, spray (36-4519)
Effektivt, citrondoftande medel för borttagning av klistermärken, etiketter, limrester, olje- och...
79,90 kr

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
som billackerare kan jag informera om att det finns speciella borttagningsmedel för dekaler osv men dom flesta använder thinner ändå..