Ta bort krängningshämmaren, G-Type

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Hur f*n gör man det? Måste man lös med trailingarmarna och sen lirka ut den? :hmmmm2: Såg inte ut som att man skulle skruva lös den.

Nån som har gjort det? Hur vart den att köra efter?

:ciao:
 
Last edited:

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Sv: Ta bort krängningshämmarna, G-Type

Har inte kört utan men du kan ju kapa sönder dom om du vet av att dom inte kommer användas mer... :p
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: Ta bort krängningshämmarna, G-Type

Kapa vet jag att man kan men man kanske vill sätta tillbaka dom senare om det inte va nå trevligt? :)
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Har aldrig kört min med hämmarn....
Ägarn före sågade nog den.
Går det inte att borra lös genomföringarna genom chassiet så hålen blir större så den går att lirka ut ???
Bara en tanke:)
 

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Jag har provat min farbrors 643a som är utan hämmare, den var grymt "mjuk" jämfört med min 670 som är stel som ett spett. Den som vek hela framvagnen (?) och reste ur lätt som helst, småres dock men...

Lycka till, visa gärna hur du går till väga och vad du tycker sen :ciao:
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Resen påverkas ju knappast av något i framvagnen? :p
Man måste tydligen lös med trailigarmen där bak och sen lirka ut den, får se hur jag gör. Vore ju skoj att testa :)
 

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Resen påverkas ju knappast av något i framvagnen? :p
Man måste tydligen lös med trailigarmen där bak och sen lirka ut den, får se hur jag gör. Vore ju skoj att testa :)
Kan det väl göra? eller ? Min skoter måste ju resa hela aset.
Han reser ju bara fram lite, alltså, smårest som sagt. Låga med långa. :hmmmm:

Men om det beror på att dom är borta kan jag inte svara på dock, du har kanske rätt.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag sitter i samma funderingar på att ta bort kräningshämmarna på min Rager 600.

Är det risk för att skoter blir mycket sladdrig fram?

Just nu är den styv som en pinne framtill.

Måste man byta dämpare eller spiralfjädrar eller räcker orginalet för att hålla upp framvagnen?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har tagit bort min krängningshämmare för ett tag sedan och den blev svampigare så jag ställde på originalfjädrarna fram på max och det räckte nästan. Lite lite mer skulle jag vilja ha men förmodligen så är mina fjädrar duktigt tröttare än dom som sitter på din 06:a. Eller så köper man öhlinare eller liknande nymodigheter så löser du svampigheten direkt. Jag ser bara fördelar med att ta bort den, man får en roligare maskin. Du som förare måste jobba mer men som gengäld så blir maskinen mer följsam/smidigare och bättre komfort på guppiga leder. Lättare att bryta å ha sig i lössnö etc..så DO IT :rock:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag har tagit bort min krängningshämmare för ett tag sedan och den blev svampigare så jag ställde på originalfjädrarna fram på max och det räckte nästan. Lite lite mer skulle jag vilja ha men förmodligen så är mina fjädrar duktigt tröttare än dom som sitter på din 06:a. Eller så köper man öhlinare eller liknande nymodigheter så löser du svampigheten direkt. Jag ser bara fördelar med att ta bort den, man får en roligare maskin. Du som förare måste jobba mer men som gengäld så blir maskinen mer följsam/smidigare och bättre komfort på guppiga leder. Lättare att bryta å ha sig i lössnö etc..så DO IT :rock:
Det låter exakt som att jag ska bort dom.

Tack för tips!:hello:
 
R

Robin

Kan det väl göra? eller ? Min skoter måste ju resa hela aset.
Han reser ju bara fram lite, alltså, smårest som sagt. Låga med långa. :hmmmm:

Men om det beror på att dom är borta kan jag inte svara på dock, du har kanske rätt.
Har absolut inget med saken att göra ang hur mkt skotern reser om man plockar bort krängningshämnaren.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag plockade bort krängaren på min GT500 i förrgår. Den ser ut likadan som på en Enduro, dvs går in i bärarmen.
Jag skruvade lös bakre bärarmsinfästningen på båda sidor, drog ut bärarmen baktill så långt det gick på en sida i taget, lirkade ut krängaren från båda bärarmarna, borrade ett 6 mm hål i buken på avgassidan, och hängde upp krängaren med ett stripe.

Enkelt, och det funkar! Ca 20 minuters jobb. Krängaren sitter kvar i maskinen, är overksam men enkel att återställa om man så vill.
 
Last edited:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Bild? Förstog inte riktigt hur du hade satt fast den. Det är ju värt att göra så, om man inte gillar det så är det ju bara att sätta tillbaka skiten :)