TA BORT/RENOVERA oljepump. Liberty 800 ves-05

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej har köppt en liberty 800 ves motor till IQ:N. En RMK 600 -03 med en 05as liberty 800. Och jag ska renovera motorn och har lite frågor.

Han som hade den innan hade plockat bort oljepumpen och pluggat oljeslangarna.
Min fråga är om man verkligen kan göra så? :S Får alla lager på veven tillräckligt med smörjning om man blandar i tanken?(Verkar ju inte så för veven har skurit på den. Ska klyva motor och kolla nästa helg. Men iaf vevstaks-lagret är slut)

Lästet några trådar och som jag fattade så var det olika på liberty 600 - 800 så hittade inget bra svar. Såg någonting om att sätta en fetttnippel på blocket. Men då tror jag att jag hellre sätter dit oljepumpen eller om man kan sätta en oljebehållare som smörjer lagren?

Ang veven så ska den renoveras. Villka tror ni man ska lämna den till? SMT UMEÅ har jag blivit rekomenderad till av ÅF.

Och ska även byta kolvar, som jag förstått är orginal bässt? Och någon sa att man kunde köpa från sled-parts.com Men dom har ju bara SPI. (Funkar deras nya, dom dyrare SPI kolvarna tror ni?)

Hur har ni gjort som satt en 800 i en iq 440 har ni tagit bort oljepumpen?

Tacksam för svar!:hello:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
För att köra utan oljepump på 800an måste man borra ett hål från vevhuset så det yttre pto lagret får smörjning.
Det är betydligt mindre jobb att få ner 800an i iq chassiet utan oljepump om man sätter motor lika lågt som 440 motorn sitter.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
För att köra utan oljepump på 800an måste man borra ett hål från vevhuset så det yttre pto lagret får smörjning.
Det är betydligt mindre jobb att få ner 800an i iq chassiet utan oljepump om man sätter motor lika lågt som 440 motorn sitter.
Okej tack för bra svar asker! :D Så man borrar bara hål för ett lager och kör dom andra pluggade?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
japp du borrar en kanal till det yttre pto lagret och sen kan man göra hålet till mag sidan större typ 5-6mm istället för det lilla på ca 3mm som är original och plugga nipplarna.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej här kommer några bilder. Hade ingen avdragare för variatorn men testade med olja och det gick ju ^^


Dom röda ringarna på blocket har varit pluggade.
Och Asker om du läser detta, är det där den svarta ringen är, man ska borra till det yttre PTO-lagret? (Som det ser ut på mag sidan?) Men det bef hålet går ju till yttre lagret?(det som varit pluggat)


Var det gröna lagret som var slut. (Vad kan det bero på? För snål blandning?)
Och dom andra var bra men det röda gick lite trögare. Ska det vara så?



Och söker även en ny nedre block halva då den som jag har nu har blivit skadad.
Pto banan för vevstakspartiet. Vad kan det bero på? Är skadorna allvarliga om man fixar sprickan? (röd markerad)

Ska nog skicka veven till SMT Umeå så får dom byte lagret.
Och funderar på att beställa SPI:S dyrare kolvar. Är det något att ha som går att gämmföra med orginal?:hmmmm:


Tacksam för svar!:becky:
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Köp ett annat beg block finns överflöd av block till denna motor då alla vevar rasar... :)
Byt inte bara undre för blocken ska vara matchade.

Ja du borrar så hålet hamnar ut till den svarta ringen. Hålet ska gå igenom blocket i ca 45gradres lutning precis som på magsidan.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Okej tack! :D
Vad kan ett komplett block kosta? (Beg så klart)
Går det inte att hitta en block halva som passar till min överdel tror du? (Vad är det som skilljer på dom?)
Och man kan inte renovera mitt gammla block?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
dessa båda halvor är arborrade tillsammans= det finns inget som är lika. du måste ha 2 tillhörande halvor!
varför ska du borra ett hål vid den svarta ringen?
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
dessa båda halvor är arborrade tillsammans= det finns inget som är lika. du måste ha 2 tillhörande halvor!
varför ska du borra ett hål vid den svarta ringen?
Okej då vet jag!
Jo jag ska ta bort oljepumpen och vill då att det yttersta PTO lagret ska få smörjning. (Sätta en liten behållare med olja ):biggrin1:
 
Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Alltså med en behållare som man fyller på när det behövs?(Var så jag hade tänkt) Ska man bara ha 2 slangar till den? (Från dom yttersta lagren. Och plugga det andra?) ;)