Ta bort separat oljeblandning

JakeTheSnake

Medlem
15 sept 2009
6
0
1
Har en Lynx Enduro 600sp -01a och har tänkt ta bort den separata oljeblandningen. Något speciellt man ska tänka på? Eller är det bara att plugga igen oljepumpen?

Har läst någonstans att man ska ha kvar oljebehållaren för att vattenpumpen behöver smörjning? Stämmer det? och isåfall kan man ta bort vajern som går dit eller måste den vara kopplad och rätt inställd för att det ska fungera?

Tacksam för bra svar!

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Jag har för mig att du måste ta upp en smörjnippel eller två i motorblocket för att ge smörjning i ramlagrena. Iofs kanske inte är så på Serie III-snurrorna, men...

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. om du beslutar dig för att inte använda dig av oljesmörjningen som tillhandages utav oljepumpen så kan tömma ca 2% olja i bensintanken som du redan vet. För att svara på din fråga så ja, du kan låta allt sitta kvar och bara ta lös oljewiren. Du behöver inte ta upp några nya hål. och japp, de e vattenpumpslagren som smörjs av oljebadet där inne.

JakeTheSnake

Medlem
15 sept 2009
6
0
1
.. om du beslutar dig för att inte använda dig av oljesmörjningen som tillhandages utav oljepumpen så kan tömma ca 2% olja i bensintanken som du redan vet. För att svara på din fråga så ja, du kan låta allt sitta kvar och bara ta lös oljewiren. Du behöver inte ta upp några nya hål. och japp, de e vattenpumpslagren som smörjs av oljebadet där inne.

Perfekt då lossar jag bara wiren och låter alla slangar sitta där dom sitter och blandar sedan direkt i tanken. Vill koppla bort den för att wiren till oljepumpen lossnade så den nöp så nu måste jag byta kolvar igen. Känns bättre att köra med olja direkt i tanken då vet man att det inte beror på det iaf.

Tack för hjälpen!

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Jag har för mig att du måste ta upp en smörjnippel eller två i motorblocket för att ge smörjning i ramlagrena. Iofs kanske inte är så på Serie III-snurrorna, men...
men NEJ din ***** knarkarjävool! hur svårt kan de vara att låta bli att skriva om du inte har en julle?

aningen ställer du blocket på kant och fyller fullt i lagerhuset till vattenpumpen och skruvar fast en bricka istället för oljepumpen, eller så sätter du en behållare med självrinning till en nippel på lagerhuset.

JakeTheSnake

Medlem
15 sept 2009
6
0
1
ne men vad är vitsen med att gissa när man inte har en aning om vad man pratar om? du hjälper knappast någon! snarare tvärt om.

Håller med dig, om någon funderar över något sen skriver en annan person att dom tror att det är så, då måste jag ändå dubbelkolla med någon innan jag vet .

Men tack för alla bra svar!