Ta lös bränsle slang/slangar polaris assault 800 -2012

luundgren

Medlem
11 apr 2015
6
0
1
VIDSEL
Hejsan!
Är i behov av era eferenheter och kloka huvuden!
har en polaris assault 800 -12 och ska ta lös returslangen från insprutningen då den har fått ett hål i sig av nötning. Har fått lös den från tanken. Men sen? Från vad jag kan se. Till insprutet sitter de en nippel. Som i sin tur slangen är pressad på. Hur får jag lös den? De sitter en låsning. Den har jag skruvat lös och tagit bort. Men sen? Går de att rycka ut den med en tång eller krävs de ett special verktyg? ringde ÅF om en ny slang. Dom begärde 2990 för en ny. Någon som har en till en bättre pris. Såg att staterna hade billigare. Men är likförbannat dyrt. Kanske nå man får räkna med. Men man vill ju inte lägga allt för mycket..
vet ni får ni gärna dela med er

/ Jonas.

Attachments

luundgren

Medlem
11 apr 2015
6
0
1
VIDSEL
Okej! Tack för snabbt svar! Det är slangen utan bränsle filter. Måste jag byta det ändå? Har varit och ryckt men de sitter förbannat hårt. Så därför jag funderade. Men ska prova igen. Tack återigen! :)

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Som nödlösning kan man ju fila bort presshylsan så man kan ta isär det hela och se hur slangnippeln ser ut. Om det är en någotsånär lång nippel med "julgransprofil" så kan man använda vanlig armerad bränsleslang av god kvalitet och montera med slangklammer, bränsletrycket i en insprutning är ju inte mer än några bar så det håller utan vidare.

Köp dock INTE slang på någon biltillbehörs- eller skoterfirma, då vet man aldrig vad man får. Det är bättre - och vanligtvis billigare - att köpa bränsleslang av något känt gummitillverkarmärke (Trelleborg, BF Goodrich, Gates, Hydroscand etc) på någon industrigummifirma.

En annan möjlighet är att du gör dig ett ärende till någon hydraulslangsfirma (typ Slangsnabben eller vad den nu heter på din ort) med den trasiga slangen för att kolla om de har pressverktyg och nya hylsor för att göra ett snyggt montage.
Som prisexempel kan jag nämna att jag gav ca 350 kr för en 2 m lång 1/2" hydraulslang till en grävmaskin, med pressade kopplingar och allt, härom året.

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Som torbjorn skriver, sök upp en seriös hydraulslangs firma, dom borde kunna pressa en ny med befintliga kopplingar.