ta lös kedjehuset??? mxz tnt 500ss 2008

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Jag behöver ta lös kedjehuset för att föregående ägare har nitat fast kedjekåpan och nu vill jag gänga om själva huset.(lättare att byta olja)
Men hur får jag lös det
?
Det ser ut att sitta i något som liknar nitar av något slag men räcker det att ta lös dom eller måste jag lossa något mer.
Tacksam för svar//Enslow

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Ingen som vet?
Har nu tagit bort bägge dreven borrat ut 8st nitar lossat stagen på baksidan huset men det sitter som faan ändå.
Är den limmad på baksidan?
Behöver tips// Enslow

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Borde gå att ta bort då...

Har tagit bort kedjehuset från chassit på en Xp jag hade, var då inga större problem vad jag minns

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Varför ska du bort med hel huset när det bara är kåpan du vill gänga om?

Nog om det, men du har ju två axlar som går in i lager i kedjehuset, dessa två axlar brukar kunna behöva lite motivation för att röra på sig när man ska byta dom i vanliga fall... så lirka lite banka slå , svär lite grann så borde det komma. Sitter det fortfarande som berget så skulle jag plockat bort någon av dessa axlar.

Och tips när du ändå ska ur med allt så gör en dräneringsplugg i botten och sätt dit en plugg som är magnetisk. Som på gamla zx chassiet.

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
I kåpan är det inga gängor bara i huset därför måste huset bort.
Variator axeln är redan borta så den sitter väl i drivaxeln då.
Det sitter redan en plugg i huset så det klarar jag mig ifrån.
Tackar för hjälpen //Enslow

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Nu så glappar den lite iaf men den verkar sitta som f--n i drivaxeln, jag var tvungen ta en paus innan man brutit sönder aluminiumet.
Får se om jag orkar fortsätta senare ikväll.
//Enslow

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej, har du axlarna kvar så kan jag tänka mig att det kan krångla och sitta fast.
Mattan dra ju i drivaxeln så den går tungt i huset.
Du kommer nog få problem att få tillbaka huset med boggin kvar i maskin...