Ta loss drivaxel på en indy?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena. Jag fick en tråkig överraskning i helgen, en drivaxel lagret på variator sidan har skurit och den sidan va helt lös. Nu till mitt problem, själva axeln sitter så in i he***te på kedjehus sidan. Är det någon som kan tipsa mig på hur jag får lös skiten? Har provat banka lite på drivhjul och även på splintes sidan (iof får man ingen kraft där).

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Har du öppnat upp kedjehuset? för inne i kedjehuset så sitter det ju fast ett drev på axeln.... du kanske försöker dra den åt fel håll? Bara en teori...?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hellboy skrev:
Tjena. Jag fick en tråkig överraskning i helgen, en drivaxel lagret på variator sidan har skurit och den sidan va helt lös. Nu till mitt problem, själva axeln sitter så in i he***te på kedjehus sidan. Är det någon som kan tipsa mig på hur jag får lös skiten? Har provat banka lite på drivhjul och även på splintes sidan (iof får man ingen kraft där).
Du behöver inte ta bort drivaxeln för att byta det där lagret. Om du kollar i bandtunneln så ser du att lagret har en hylsa på insidan som är låst med en insex-skruv, finns även en grubba i hylsan. Lossa skruven och slå med ett don i grubban så att hylsan vrider sig. Och voila, lagret är löst. Du kan få använda lite rostlösare och annat för att få loss själva lagret. Man kan också skruva på hylsan med en rörtång.

Tvärtom då du sätter dit det nya lagret, men banka inte fast excenterhylsan för hårt bara.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Aha! Om man gör så slipper man kanske ta loss axeln. Fast jag kände mig så envis när jag var där å bökade så det skulle va trevligt å få loss den iaf :) Jo jag har tagit loss drevet inne i kedjehuset :p

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hellboy skrev:
Aha! Om man gör så slipper man kanske ta loss axeln. Fast jag kände mig så envis när jag var där å bökade så det skulle va trevligt å få loss den iaf :) Jo jag har tagit loss drevet inne i kedjehuset :p
Helt korrekt, det är sällan som lagret i kedjehuset går. Om du nu tar bort axeln, kom ihåg att FÖRST dra fast drevet i kedjehuset och efter det så skruvar du fast lagerfästet på variatorsidan och SIST AV ALLT låser du lagret med excenterhylsan.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Vilket håll brukar excenterhylsan vara låst åt? Fram framåt eller bakåt mot ändan på skotren?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tyvärr så har jag inte den blekaste aning. Man får prova sig fram, gör ju inget om lagret går sönder. Men skruva fast lagerhållaren så att axeln sitt mer fixerad du då slår/jucklar med rörtång.

Dessutom kan de redan vara bytt en gång och då låst lagret åt andra hållet.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hmm, då kanske drivaxeln är paj för den sitter inte fast utan hänger på en variatorsidan fast lagerhållaren satt där.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hej igen, nu har jag försökt att ta loss drivaxeln men den sitter som FAN! Det jag gjorde då va att plocka loss kedjehuset (3 bultar) plus lossa på bromsoket och tagit loss dreven. Den är som lös i kanterna men den går inte att plocka loss från axlarna tror jag, är det något mer man ska lossa på en indy 650? Allt sitter som fan verkar det som och nu ger jag up snart. Är det någon som har nått tips??

Edit, har löst problemet....

Last edited: