Taoex precis ätit sin andra rem.

J

Jona$

So blew my second belt this day, they both went at the same way.

Both started to rip out the cord in the middle of the belt.


Both has happend when doing long wheelies "500m +" in speeds accelarating 150-200kmh

made dragraces etc and its fine.

It has worked flawless with this before but here are mods i belive can have to do with it.

1. stretched it out to 144 from 121. belt slippage sec, locking the belt at higs speed?
2.put on meshkit from xxx-rods, to cold primary and secondary? http://xxxmodrods.com/_mgxroot/page_10798.html

3. a worn engine mount, you know the rubber ones?

[video=youtube;WMVoJg8UZos]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WMVoJg8UZos[/video]
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Kan ju bero på remslir om du pumpgasar när du kör lååånga wheelies.
Har du ändrat nåt mer än mattlängden sen du förlängde till 144"?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
862
113
Kramfors
Kör du annat märke än YAMAHA org rem brukar de gå sönder snabbt på en turbosläde.

Kompisaren som kör Apex turbo 330hk MCX och förlängd boggi + 44mm kammar har testat många remmar och de enda som håller är billiga org Yamaha apex remmar. Dem kostar endast 700-800kr !

Han kör också rulle och almänt som en galning.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Kör du annat märke än YAMAHA org rem brukar de gå sönder snabbt på en turbosläde.

de enda som håller är billiga org Yamaha apex remmar. Dem kostar endast 700-800kr !
Korrekt org rem håller klart bäst! Superkvalla på Yamma remmar.
 
J

Jona$

drevningen som jag minns är ner 1 kugg på övre och kör bara org remmar, dock kostar dom 1200 nuförtiden.

Har aldrig haft problem med nerdrevningen förut, Tror mer på slirande sekundär.

Men allt detta pga förlängning? spoolar iofs upp fortare.
 
Last edited:

Svartstreck

Aktiv medlem
8 feb 2012
54
0
6
Bispgården
drevningen som jag minns är ner 1 kugg på övre och kör bara org remmar, dock kostar dom 1200 nuförtiden.

Har aldrig haft problem med nerdrevningen förut, Tror mer på slirande sekundär.

Men allt detta pga förlängning? spoolar iofs upp fortare.
Kanske lite OT, men ett tips iaf, köp remmarna från USA! :)

http://www.ebay.com/itm/Yamaha-OEM-Snowmobile-Belt-8DN-17641-01-00-FREE-SHIPPIN-/110781340229?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item19cb151a45&vxp=mtr

~540kr ink frakt och ja har handlat mina remmar av samma säljare, skulle du åka på moms osv så slutar dom på kring 750kt/st men det är ju fortfarande ganska stor skillnad :)
 
J

Jona$

setup:n är gjord av ntc då jag var upp dit förra året, sen dess har den blivit längre och då börjat käka vid dessa symptomer nämnda ovan.

Ska ringa Ntc kl 15 och se om svar.

själv lurar jag på dalton röd fjäder och shockwave helix.

Till Svartstreck, tack men visste redan, väntar redan hem 5st från USA.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
den röda kan väl kanske vara nått. Sedan beror det väl på vad vikter du har, tyngre vikter och du får mer remtryck, dock mindre rapp motor.
 
J

Jona$

Har rivit isär och har 23/38 drevning och 51/43 helix, vilket är lite tung växling för lössnö, kommer nog beställa drev,kedja och helix.
 
J

Jona$

Har diskuterat med personal på Ntc och rivit isär maskin 23/38drevning 51/43 helix.

Så kommer nog dreva ner ett snäpp till och kanske montera in en rak helix typ 43.
 
J

Jona$

Så monterade 22 drevet och rullade en kort sväng och drog efter kedjan och kolla alla vätskor.
Dan efter var det dags för justering, gav mig ut med orginal helixen på fortforande och varmkörde ner till havet och gav en fullgasrepa och mätaren gav samma vid 23 drevet wot 10500.

Sen kom det, tog en till fullgas och då slets remmen i bitar, tog bort och kände på variatorerna. Sekundären var lite varmare men båda kan inte varit mer än max 40grader.

Så var det slut på det då jag inte har flera nya remmer förrän imorrn.

Men denna rem höll inte ens 10mil och sen att den dog så fort när jag drevat ner? har iaf bytt till shockwave:n för att starta på 45rak

inställningen som var vid konvertering till 365

Primär:
ysy fjäder "org"
Supertip Cam Arms X 55g vikter. Viktad räknad från nedre tungsten,tungsten tungsten,3shims 3shims,3shims.

Sekundär:
vit-vit fjäder satt på 80grader
Helix 8bvfa 51/43 org

drevning:
23/38
9t non-slip


Sedan efter första remmen gick så la jag på 3 gr i vikterna och fick ner den till 10500 vilket kändes säkert medans jag leta fel.

Mitt andra steg var nu 22 istället för 23 på drevningen och då small remmen direkt, men kan varit andra variabler inblandade.

Tog måtten mer exakt för offset och frispel och fick 16,7 offset samt 2.3mm frispel. så kommer lägga dit 1mm bricka å hamna imellan tolleransen på båda.

c-c Är inte mätt än men brukar alldrig kunna fela, ska dock se om verktyg finns att låna på yamaha medans jag hämtar shims å ytterligare en till rem.

Nu sitter shockwave:n där och ska starta på 45grader.




Som det ser ut har den växlat fullt ut på båda men kan vara gamla märken också från förra remmen.. men man ser klara märken från denna.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Sprickor i inre skivan på primären... är nog standard på dessa variatorer kan man nästan tro :)

Är bussningarna ok i primären annars? Kan bli en del slitage när man river den xxx antal gånger.
Jag antar att du har kollat så du inte har något kast i grejjerna?
 
J

Jona$

Vem har nämnt sprickor i primären? har gått igenom både primär och sekundär, inga skador! sandpapprat och kollat tollerans på allt.

var och hämta arctic cats gröna fjäder idag, samt kommer testa shockwaven på 45grader.
Vit-vit mot gröna arctic cat


Rengjort och snyggt.


viktningen om man flyttar om 2st shims från mitten till toppen.


Är lite fundersam om man ska vara lat och ställa varven med hjälp av helixen eller göra det via vikterna. då jag räknar med annan utväxling nu med helix och fjäder.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag tycker att det ser ut på bilden som små sprickor närmast axeln på primärskivan, har iakttagit exakt samma fenomen på samma typ av variator, tror dock inte att det är någon fara.

Försök att hitta rätt så nära du kan för att sedan ha möjligheten att justera shockwaven efter föret du kör i +-200 varv eller liknande.

Skulle du inte hitta hem med dina vikter kan jag tänka mig ett byte om du vill ha en tyngre bas (60y) det skulle ge mig mer viktningsmöjligheter om jag kunde börja på 55gram.