Teflon behandling?

lappjohan

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Karlskoga/Arjeplogs Sverige
Nån som vet om det funkar bra att behandla behandla motorn med teflon, typ slick 50?

Har läst en del tester bla på en cross (tvåtakt) och det gav 5 hk.

Nu undrar ja om nån vet om det är värt pengarna på en skoter, sx 700. Har även läst att det ska minska slitaget.

Nån som vet något, lr som har behadlat sin maskin med detta?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ang. "SLICK 50" behandling.

Man skall INTE behandla någon 2 Taktare med SLICK 50 eller liknande produkter !!!

De ger bla. ökad "Blow By" mellan cylinder loppen och kolv etc etc etc

Mao. INGA SÅNNA PREPARAT I 2 TAKTARE !!

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Ang. "SLICK 50" behandling.

Slick 50 är nog bra för tillverkarens och försäljarens bokslut, men så mycket annan nytta gör det nog inte.

En sak som man DEFINITIVT måste varna för är att använda teflonpreparat i någon motor eller maskin där det finns självsmörjande lagerbussningar. I en tvåtaktsmotor kan man hitta sådana t ex i mekanismer som ska driva slidventil, vattenpump eller separatsmörjpump.

Det som händer med självsmörjande bussningar är att de små teflonpartiklarna sätter igen porerna i bussningarna, då tappar de sina självsmörjande egenskaper och slits ner fort.
ÖSA lär ha gjort precis det där misstaget (teflonolja + självsmörjande bussningar) nån gång på 80-talet när de försökte göra en "smörjfri" skogsmaskin. Den kom aldrig i produktion.

De finns en del fall där man behandlar friktionsytor med s k glidlacker som innehåller teflon eller molybdendisulfid. Men då görs den "lackeringen" med delarna lösa och väl avfettade, inte i en hopsatt, oljig och sotig maskin. Dessutom verkar det som om de där behandlingarna bara används där det är frågan om rätt långsamma rörelser. T ex kolvar i bromsok, valsar i pappersmatningen i laserskrivare, glidskenor för släden i cd-spelare.

Man kan säga så här också: Om nu teflonbehandling av friktionsytor skulle göra nytta, varför kostar då inte någon motortillverkare på det åtminstone på sina högprestandamotorer?