Templampan tänds till och från

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tjenare!

Templampan håller och på tänds till och från på skotern, vet inte om den verkligen går varm eller om det är nått kabelglapp, har inte kollat upp det än...

Har nämligen kört över 20 mil med skotern med nya motorn osv utan att lampan har tänts, men nu på senare dagar har den börja tänts till och från, rätt ofta..

Kände även på kylarna och dom var bara varm, rätt normalt, inte het och om skotern är så pass varm så lampan tänds så borde ju även kylarna vara rätt het, inte bara varm?

Är 50-60cm puder så kylning på kylarna får den..

Men det jag undrar:

1. När tänds lampan? Långt innan den går alldeles för het eller är det när motorn bara överstiger "normal" temp för att varna att den är på väg uppåt i temp?

2. Och om skotern är så pass varm så att lampan tänds, då borde väll som sagt även kylarna vara het? eftersom den mäter tempen på kylvattnet som även det går genom kylarna..

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Du kan ju testa sensorn om den är ok. vet inte specsen på sensorn till din maskin men jag ringde till en serviceverkstad och en mekaniker va sjysst o berättade vilket motstånd sensorn på min maskin skulle ha vid 20 grader samt 100 grader om jag inte minns fel...

icemaniac

Medlem
8 jan 2010
40
1
1
vet inte om det sitter samma sensor som det gör på min storm, men om det gör det kan du räkna bort kabel glapp iaf, sitter bara 1 kabel till min sensor och den fungerar som så att när maskinen går varm så jordar den och lampan tänds, skulle den va glapp lyser inte ett skit även om maskinen kokar. kolla så du inte har luft kvar i systemet och kolla upp remmen till vattenpumpen.. jag hadde problem med kylningen, remmen va så gammal o sliten att den förmodligen inte drog runt pumpen som den skulle för när den small och jag bytte så försvann mitt problem.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Okej, jo har bara en kabel till min tempgivare.. Men det jag menade var ifall kabeln var nött nånstans så den låg och jordade eller liknande, dvs nått slags kabelproblem, menade inte bokstavligen glapp :)

Men jag ska kolla remmen och prova lufta, tack för svar :)