Tempmätar problem?

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Skulle vilja ha ett eller flera förslag på vad som kan eller vad som är fel? Det är så att när första snön kom så var jag ute och åkte. Hade just satt in termostaten och tempgivaren, när helt plötsligt tempmätaren åkte upp på max. Så man stanade och skotade in snö. Sen några veckor senare så skulle jag ut och åka igen. Då visade tempmätaren inget. Den åkte inte ens upp på 20 grader. Spelade ingen roll hur lånt jag körde. Nu kommer frågan, vad är det som kan ha hänt???
Det är en Lynx 670 -96a
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Skulle tro att du fick tillfällig kokning pga luft i systemet eller något, och den höga temperaturen förstörde tempgivaren. Prova att jorda (om enpolig)/kortsluta (om tvåpolig) givaren, då ska tempmätaren gå upp på max.

 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Tycker inte att du ska jorda/kortsluta mätaren, Då riskerar du bara att bränna upp den också. Ta istället reda på vad givaren ska ha för motstånd vid ex. 100 grader och sätt dit ett sånt motstånd istället. På min Ultra ska motståndet vara 27 ohm vid 100 grader så nånstans runt det borde det ligga.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, det bör fungera även på växelströmsinstrument.

När det gäller risk att bränna upp instrumentet om man kortsluter givaren så är det en gammal skröna som härstammar från Volvos verkstadshandböcker på 60-talet. Instrumenten som satt i sena Amazon och tidiga 140 kunde förstöras om man kortslöt givaren länge, därför angav de att man skulle kortsluta via ett 10 ohms motstånd. Men några sekunder, bara så man ser att nålen rör sig, är aldrig någon fara.
Underleverantörerna som gör instrument till fordon har lärt sig med tiden att de får alldeles för många reklamationer om inte instrumenten är någotsånär "idiotsäkra" när det gäller felkopplingar, förväxling av givare mm.
När det gäller tempgivare så händer det ofta att samma motor också kan sitta i något fordon som inte har tempmätare utan bara varningslampa, då finns en termokontakt inskruvad i stället för tempgivaren. Och om den råkar se ungefär likadan ut och har samma kontaktdon, så kommer säkert nån att ta fel någon gång...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tegurt: Återkom med resultat av testet. Flög mätaren i topp när du jordade givarkabeln?
Kan vara så att vi "sitter i samma båt".

På Rotax min gör den inte det, har bytt både givare och mätare samt provat likrikta strömmen utan resultat (bytte till mätare avsedd för likström).
Om jag däremot kopplar in batteri i skotern (motor avstängd) eller kopplar mätarna direkt över batteri så slår de fullt hur snällt som helst båda två.

Kan det vara nånting som positiv jord eller så? Vad ska man hitta på?