tempmätare för kylarvätskan

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

Letar efter en bra, snabb och ej allt för dyr digital temperaturmätare för att mäta kylvatten tempen i motorn.

Köpte en Koso mini 3 men konstaterade att den är värdelös. Otroligt slö mätare.

Någon som testat andra mätare?

Mvh.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Jag kör med Biltema mätare och den är så snabb att man inte kan önska mer. Men som sagt de gäller att ha likström till dem!

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
hej,
Har installerat en likriktare så likström finns tillgänglig.

Gjorde en snabb video där jag jämför Koso mini 3 med en termopar givare typ K mätt med fluke 725. Otrolig skillnad.

Kanske koso varvräknarn med tempmätare fungerar bättre än dom billiga. Använder själv koso egt mätare och den är snabb.

Har biltema digital tempmätare?

mvh.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
De va de segaste jag sett i hela mitt liv men koso givaren ser ut som en avgastempsond? Har du fått fel sond till Koso vattentempmätaren?

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Ja det kan man säga.

Koso givarn är den röda. Fick med 2 mindre givare också med Koso mätarn och de va lika slöa som den röda. Tror att det är displayen som är trög. Ser det som osannolikt att temperaturen skulle ändra så långsamt i själva givarn.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Ja det kan man säga.

Koso givarn är den röda. Fick med 2 mindre givare också med Koso mätarn och de va lika slöa som den röda. Tror att det är displayen som är trög. Ser det som osannolikt att temperaturen skulle ändra så långsamt i själva givarn.
Ok de va den röda. Ja de måste va världsrekord i seg mätning. De är tur Koso inte gör febertermometrar för då skulle en massa folk dödförklaras :)

Reactions: Christoffer