Tempmätare rotax 670

edenfeldt

Medlem
6 apr 2010
22
0
1
Hej.

Nu när maskinen är på plats så ska det börja mekas med elen. Jag har egentligen skrotat hela elsystemet och tänkte mig börja om från 0 och dra fram det som jag behöver. Dvs varvräknare och tempmätare. Maskinen går utmärkt utan elsystem men man vill ha en fungerande tempmätare på en vätskekyld maskin.

Jag har instrumenten som hör till maskinen och originalgivaren till tempmätaren och ett komplett kit från biltema med tempgivare och mätare.

Originalinstrumentet tycker jag är att föredra men den temperaturmätaren har två stift utgående och hur kopplar jag då in bara original tempmätaren, hur skall kablarna gå?
Jag har även en tempmätare från biltema som passar i tempmätarhålet i maskinen, den är alltså inte monterad med biltemas t-koppling på något kylvattenrör. Och som jag har testat att montera och jag får den att fungera men jag tror att jag kortsluter maskinens el, jag har bifogat en bild på hur jag får biltemamätaren att fungera och hur jag har kopplat. Biltemas tempmätare har endast en anslutning och jord ligger i motorblocket, så jag måste ha ett separat batteri och därmed dra minus från batteriet till maskinen. Enda problemet jag fått med detta är att den startar men tänder illa och går dåligt till sman gör lite gaspådrag och får tändningen att hoppa in i fas igen. Sen går allt som det ska, tänder rätt och maskinen går bra och tempmätaren fungerar. Men jag tror som sagt att jag ”kortsluter” maskinen genom att leda 12v likström genom blocket för att få mätaren att fungera och tändningens växelström…?
Hjälp behövs för att antingen få tempmätaren från biltema att fungera eller originaltempmätaren.

Jag har kvar voltregulatorn och akn montera denna om det skulle behövas om jag bara får en instruktion på hur jag skall göra det. Bifogar bild på hur man kan koppla in en annan voltregulator jag har liggande om detta kan hjälpa.

Sen kommer vi till hur varvräknaren skall kopplas och tips om hur detta skall ske mottages tacksamt.

Med vänlig hälsning

Mats
Tempgivarerotax koppling.jpg
866080-wiringdiagrams.jpg
 

edenfeldt

Medlem
6 apr 2010
22
0
1
Efter att ha klurat lite och tittat lite på min ritning så funderar jag på om inte original tempmätaren kanske är elektriskt avskiljd, dvs att den går på ström från voltregulatorn och att du har ett + och ett – stift på givaren?? Dvs ingen jord mot maskinen…!!?

Har även läst i denna tråd om tempmätarinstalltion men det har inte kommit något riktigt bra svar ännu mer än från trådskaparen…

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?43934-Omedelbar-hj%E4lp-beh%F6vs-inkoppling-Tempgivare-m%E4tare

Tankar och idéer?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Varvräknare ska kopplas på ren växelspänning, dvs mellan kablarna du kallar "+" och "Jord".

Orginal tempmätare ska ha konstant spänningsmatning på ett stift (kommer dock inte ihåg om det ska vara likriktad spänning, eller om växel duger). Ena stiftet på givaren jordas (likriktad jord, eller "baksida växelspänning", minns inte), och det andra stiftet på givaren dras till mätarens andra stift.
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Kollade lite snabbt på bilden och undrar varför både + och - går till anslutningen "L" på bilden!? Kortslutning...
 
Last edited:

edenfeldt

Medlem
6 apr 2010
22
0
1
L är lampan till mätaren så det är två sladdar som kryper in i samma hål. Ledsen att jag inte var tydlig med det. Det är samma sak på dom mätarna som är original till skotern, 4 sladdar in i vardera mätare varav två är lampa. Dom kan man vad jag förstår alltid att koppla på vanligt + och - likström dvs 12v batteri. Men frågan är ju som ovan om original (med två stift) tempmätare matas med konstant spänning från motorn (två gula sladdar) dvs växelström. Jag är absolut inte elkunnig utan gissar mig fram och läser mig fram och testar mig fram så all hjälp jag kan få är jag tacksam för.
Tror att en tråd som denna kan hjälpa en hel del andra skotermekare då jag hittat rätt många frågor om hur man kopplar in varvräknare och tempmätare.

Varvräknaren ska jag till helgen testa att koppla in som bcool sa, dvs de två gula skall in i mätaren. Och belysningen kan jag ta från annan 12v likström.
Tempmätaren kommer jag nog att koppla in så som biltema hade tänkt att man skulle göra dvs med ett skarvrör på kylarslangen och så jordar man det t-röret så att man inte blandar in 12v likström med växelspänningen i själva maskinen. Detta borde hjälpa mot de tändningsproblm jag upplevde nu senast när jag testade. Nackdelen med detta är att jag inte ser vad maskinen har för temperatur innan termostaten öppnar. Så då är ju en annan fullösning att montera ytterligare en tempmätare på den andra slangen som inte går in i kylaren utan som leds tillbaka till maskinen när den ännu inte har nått arbetstemperatur.

Men det absolut bästa vore ju om jag kunde få igång originalmätaren, då ser jag temp i blocket oavsett om termostaten har öppnat eller inte. Jag kan ju fortfarande ha kvar biltemamätaren för att få ytterligare en tempangivelse på utgående kylvatten till kylaren. Det jag läst mig fram till är att tempmätarens placering är ganska viktig och att temperaturen kan skilja ganska mycket bara ett par cm ut i röret från maskinen. Så det bästa är ju om man kan få en tempmätning från själva blocket.

Är det någon som vet hur väl motorblockstempmätare fungerar. Dvs de mätarna som mäter den yttre temperaturen på motorblocket. Man monterar dom under tändstiften. Det kanske kan vara ett alternativ som en extra säkerhet...!!?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vattentempmätare överhuvudtaget är egentligen överskattade, då maskinen kokar är det ofta "för sent", då har det redan hänt nåt tråkigt. Jag rekommenderar att du ser till att få igång orginal vattentempmätare, och sätter dit en avgastempmätare som extra säkerhet. En avgastempmätare visar OMGÅENDE om nåt är fel i cylindrar/förbränningsrum.

Vad har du för skoter? Jag har elscheman till div 670-maskiner, både med nya och gamla elsystemen, dvs allt mellan -93 och -99.

Kan slänga upp nåt här senare idag.
 

edenfeldt

Medlem
6 apr 2010
22
0
1
Jag har en Ski Doo Mach 1 och jag tror den var från 94. Och det är en 670 maskin. Ja orginalet är ju att föredra helt klart, och visst är det så när den kokar så har något skitit sig. Avgastempen är ju ingen dum ide. Tips på någon specifik produkt? Länk?
 

edenfeldt

Medlem
6 apr 2010
22
0
1
Tror jag har hittat det jag sökte. Men kan fortfarande behöva hjälp för att få skiten att fungera. Det är en manual för Ski Doo Formula mellan 90-95 men det verkar vara väldigt likt för utom att min inte har elstart.

Efter att ha följt tåtarna så verkar det som om även tempmätaren går på växelström och kopplar på före voltregulatorn...

Det här elsystemet kan nog vara liknande för många skotrar tidigt till mitten 90-tal. Hoppas det hjälper flera än mig, jag kommer testa mig fram med det jag hittat under helgen och får återkomma med kanske en förenklad skiss av hur det blev kopplat på slutet.





Borde således se ut såhär utan att veta exakt hur mätaren ser ut på baksidan. Man får helt enkelt följa hur kablarna är kopplade i själva mätaren. Två går till belysning och ska ha + och "jord" dvs vad jag förstår det som vanlig växelström och tempgivaren i blocket ska ha en enfärgad kabel in på en pinne direkt från givaren och den andra pinnen ska ha växelspänning (gul) från maskinen.

 
Last edited: