Testa vilken sorts kylarvätska i Polaris

Fendurk

Medlem
28 aug 2024
14
0
1
23
Sverige
Hej!
Har köpt en skoter och behöver fylla på kylarvätska efter div. byte av delar.
Jag vet dock inte om det är etylen eller propylen.
Har tagit ut några dl och blandat med ny etylenglykol, och har inte fått nån reaktion.
Är detta ett bra tillvägagångssätt? Har läst att blandning av etylen och propylen gan bilda klumpar

MvH Jakob
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Numera ska det väl inte vara några problem att blanda vad jag förstår, det enda som händer är att du inte med säkerhet kan mäta fryspunkten på blandningar.
Förr kunde blandningar förvandlas till "tapetklister" men det borde inte längre vara ett problem.

Har man som regel att alltid blanda 50/50 behöver man inte jaga upp sig, då har du max frysskydd oavsett.
Däremot så är vissa glykolsorter mera anpassade för aluminiummotorer vilket kan vara ett plus i en skoter, dessa är ofta röda i färgen.
 

Fendurk

Medlem
28 aug 2024
14
0
1
23
Sverige
Numera ska det väl inte vara några problem att blanda vad jag förstår, det enda som händer är att du inte med säkerhet kan mäta fryspunkten på blandningar.
Förr kunde blandningar förvandlas till "tapetklister" men det borde inte längre vara ett problem.

Har man som regel att alltid blanda 50/50 behöver man inte jaga upp sig, då har du max frysskydd oavsett.
Däremot så är vissa glykolsorter mera anpassade för aluminiummotorer vilket kan vara ett plus i en skoter, dessa är ofta röda i färgen.
Den som finns i skotern i dagsläget är blå. Och inget har bildats efter ganska många timmar som blandning. Tror som sagt att det är etylen
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Är det inte oerhört ovanligt med propylen i prestandamotorer?
Är väl bara om man vill miljö profilera sig som man inte kör etylen typ?

Sen kan ju iofs någon tidigare ägare hällt i vad som helst.
 

Fendurk

Medlem
28 aug 2024
14
0
1
23
Sverige
Är det inte oerhört ovanligt med propylen i prestandamotorer?
Är väl bara om man vill miljö profilera sig som man inte kör etylen typ?

Sen kan ju iofs någon tidigare ägare hällt i vad som helst.
Tänker likadant! Undrar bara om det finns något sätt att vara "säker"? Vet inte hur man skulle tömma min RMK 800 från 200 isf
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Propylen kör ingen skotertillverkare eller verkstad med för den har extremt kort livslängd, jag vtror inte ens någ biltillverkare eller bilverkstad gör det. Färgen spelar ingen roll såvida man blandar etylen med etylen. De enda man kan fundera över är om man vill ha longlife glykol eller vanlig billigast tänkbara. Billigaste glykolen klarar 6 år medans longlift är funkar minst 10 år. Man tappar inte frysbeständigheten om man kör den billigaste kort livs glykolen men den tapppar förmågan att skydda från korrosion fortare.
De är lätt att kolla vilken glykol man har genom att smaka på den, etylen ger söt smak vilket inte propylen gör. Drick inte för mycket bara så du inte tvärdör bara o_O