Thundercat 1000 1998 airbox mod?

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Var det någon mening att göra någon form av mod på luftfilter boxen på 98;ans Thundercat eller var det bara nyare modeller som man tjänade något på det?

Man tog bort innanmätet eller borrade några hål eller hur det va?

Någon som kommer i håg?
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Luftburken på -98 TC1000 är så pass bra att det knappt lönar sig att göra någon förändring OM motorn är orginal, är den trimmad så kan det vara idé att göra något.

Nackdelen med att borra hål i burken är att den suger in varm luft från under huven, samt att det är större risk att du får in snö i motorn, så har du en standardsnurra: Kör med burken som den är.

Det finns säkert de som inte håller med, men detta är vad jag tycker.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Ja öppna burken maximalt......
Slit bort allt vad trattar och skit som finns . Borra hålen någonstanns und där det är kallast och minst snö (långt ner på sida burk eller vart du nu tror det är kallast (baksida långt ner?) Täck sedan dessa hål med SLP tyget som finns att köpa på några fåtal ställen i sverige. (locknersbilochmc.se brukar ha hemma) Det tyget släpper bara in luft,,,ej snö eller vatten (stenbra). Hålens storlek eller form spelar ingen roll , Det gäller bara att få in max med luft så den inte chokar. Ju större och fler hål desto bättre med andra ord men någonstans vid motsvarade 4 st 40mm hål börjar det räcka. Du kan med andra ord göra ett stort rektangulärt hål på 160mm /80mm det blir minst jobb att snötäta. Snötäta org insläppet också.

Jag sökte på nätet för några år sedan och hittade en bra Norsk test tidningsurklipp och perfekta bestyckningen för denna modd. Då gav den sina utlovade 172 hk i bänk. Det ger ca 4-5hk på en standard 98as TC med något större munstycken ,,tror det var 400 munstycken men ej 100a säker på det!! Tikka påstår samma effektvinst på 98an med samma modd!!. Men Black magikpiporna lär nog ge några kusar till såklart och kräver såklart annan bestyck . Kolla färgen på stiften vid lång fuullgasrepa och även vid jämn gas ca 110kmt längre sträcka. Kan u tänkas att din redan går lite fett så du slipper bestycka.