Thundercat 1000.

K

krickus

Hej,

Köpte min thundercat i februari och har kört ca 100 mil.

Nu är säsongen slut för min del och har rivit motorn för tlc och renovering, kanske lite trim också.

Har läst mycket här om problemen med dessa motorer och konstaterat att det är vettigt att göra något åt smörjningen på balansaxel lagren, tex med en fett nippel. Det jag eftersöker är mer ingående hur detta bör göras, gärna om någon kunnig kan illustrera detta via sprängskisser etC.

Vilda changsningar mm undanbedes, vill endast ha tips från folk med erfarenhet av dessa grymma maskiner.

Tanken från början var att byta kolvar, matta, div. lager mm. Nu har tankarna som vanligt skenat iväg:rock: så tanken är som följer:

* Ny 44 mm matta och förlänga boggien till 345.
* Förutom byta ALLA lager å p-boxar i motorn montera smidda wiseco kolvar.
* V-force reeds.
* Krysskil för ändrad tändning
* Nya pipor av lämpligt slag, kom gärna med tips, har kollat på jaws som verkar bra till denna maskin.

Kanske kommer en projekt tråd om denna skoter inom kort, vem vet:confused:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
fint, hade en thunder 1000 i familjen ett tag förra vintern och satan, den har MOTOR! Kommer det en projekttråd om denna kommer jag följa den :beer:
Älskar tripplar och en tc 1000 är heavy metal :rock:
 
K

krickus

fint, hade en thunder 1000 i familjen ett tag förra vintern och satan, den har MOTOR! Kommer det en projekttråd om denna kommer jag följa den :beer:
Älskar tripplar och en tc 1000 är heavy metal :rock:
Jodå, det kommer en projekt tråd inom kort.

Den skall även drevas ner ett par kug får att få lite mer punch, givetvis kommer variatorerna få sig en omgång dem med:beer:
 
K

krickus

Förläng inte boggieskenorna, dom fanns ju med 345 boggi å dom flesta 345 boggis lär nog gå att montera. Tänkte för hållbarheten :)
Du menar att jag skall hitta en komlett boggie till en thundercat mountain?:hmmmm2:
 
B

Biosteel

Du menar att jag skall hitta en komlett boggie till en thundercat mountain?:hmmmm2:
pm:a mrgreen på forumet. finns nog ingen mer kunnig på thundercat och han ha då verkligen byggt om sin:beer:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.842
871
113
Kramfors
Jag har just Vässat på en tc 900 96a , till en kompis... Den vart så brutalt roliga så jag som inte normalt kör skoter (mc) fick fara och köpa en tc 1000 98 omg (jag fick fria händer att gå lös på den:rock:
Min ska också genomgå samma trimmning och uppdatering av balaceaxel,, balaceaxel = onödigt skit)..

Kommer en byggtråd så snart jag sammlat ihop alla bilder.
Bägge över 200 strecket och billiga i drift och bygge. Ögonbrynshöjande tråd jag lovar.

Ang balaceaxeln så tog vi ju bort den helt.
Det bästa vi gjort kan jag lova. Inte en vibbration extra! Vi har gämfört sida vid sida med min tc 1000 och kan inte påstå att den vibbar mer i något reg,, Endast fördelar

1 Varvar upp fortare/rappare

2. Man slipper oroa sig för lageras.. (Skandal smörjning av dessa)

3. Man slipper oroa sig för drevskader mot rätta vevaxeln, (Smörjproblem där med såklart:cool: Ska det varvas friskt som denna 900 så är det speciellt lämpligt att ta bort den helt. (9500v) (min tc 1000 ca 9000v men kommer ta bort balacen på den också)

vattenpumpningen löste vi med en vattenpump till husvagn/dush :D Funkar klockret,, Ska nog bytas till bättre avsedd för glykol till nästa ses..... man behöver endast sätta dit en likriktare efter voltregulatorn och ha en pump som drar högst 4 amp. Vi har inte provat färdigt om statorn orkar dra lyset samtidigt dock!. Med 35 watts framlyse och diod i bak ska det nog gå bra.

Vill man ha kvar balacen rek jag att ooljefylla hela detta vevhus som den ligger i.. Jag skulle då borrat hål i framkant block och fyllt i så pass mycket olja att det går upp till lagerbanorna ivf ,,ca 3cm från botten. Oljan kan då smörja alla lager och dreven till vevaxeln. Lagren är ju helt öppena så oljan rinner överallt. Jag skulle borra ett hål rakt uppifrån på balaceaxelhuste i mitten av motorn,, så stort att det utan problem går att hälla i typ helcyntetisk motorolja 5-50 eller dyrligt. 2 taktolja skulle ju funka också och ge någ mindre motstånd.

Därimot vad som händer med sep oljesmörjingen och olje bad på det viset vet jag inte riktigt??????? Vi har ju tagt bort den helt värdelösa smörjningen som sitter på tc 900 mf märken.. (olja in via rörstump mellan fugge block!! Helt värdelöst enligt mig) Ska vara som på nyare tc och andra märken dvs bladas i bränslepumpen för att jämnare fördela oljan in i cyllarna. På 98 tc 1000 är det rätt oljeinblandningsytem som tur är. Men även jag kommer losa sep smörjningen för att vara helt säker på rätt fördelning av oljan till varje fugge.

Bara tokfråga på om allt i motorväg/trimmning åtminstonde för jag vet inte ett smack om någ annat på skotrarna.
Allt är vässat på denna 900 och min tc 1000 kommer gå samma väg.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hurre du Boost III.. hur i all världens väg gjorde ni för att kunna ta bort balansaxeln???
Har en kompis som fick problem med sin balansaxeln och forskade i massor om att jusst ta bort den men alla sa att det inte går utan att skräddarsy en ny vevaxel som är i självbalans.....

Och hur ska man kunna fylla balansaxelns hus och få behålla oljan där? Det är väl kuggdrivning mellan dem axlarna = öppet så oljan far in i cylindrarna....

Sen alla äldre eller trimmade skotrar jag har haft så har jag kopplat bort oljepumpen och blandat i tanken = säkrast och man vet vad den får!
 
B

Biosteel

Hurre du Boost III.. hur i all världens väg gjorde ni för att kunna ta bort balansaxeln???
Har en kompis som fick problem med sin balansaxeln och forskade i massor om att jusst ta bort den men alla sa att det inte går utan att skräddarsy en ny vevaxel som är i självbalans.....

Och hur ska man kunna fylla balansaxelns hus och få behålla oljan där? Det är väl kuggdrivning mellan dem axlarna = öppet så oljan far in i cylindrarna....

Sen alla äldre eller trimmade skotrar jag har haft så har jag kopplat bort oljepumpen och blandat i tanken = säkrast och man vet vad den får!
i det stora hela handlar det ju om att motorerna går ganska fett original från fabrik och att man ska behålla den inställningen på oljan ist för att sänka den som många gör så kan man bibehålla den normala driftsäkerheten :ciao:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.842
871
113
Kramfors
Hurre du Boost III.. hur i all världens väg gjorde ni för att kunna ta bort balansaxeln???
Har en kompis som fick problem med sin balansaxeln och forskade i massor om att jusst ta bort den men alla sa att det inte går utan att skräddarsy en ny vevaxel som är i självbalans.....

Och hur ska man kunna fylla balansaxelns hus och få behålla oljan där? Det är väl kuggdrivning mellan dem axlarna = öppet så oljan far in i cylindrarna....

Sen alla äldre eller trimmade skotrar jag har haft så har jag kopplat bort oljepumpen och blandat i tanken = säkrast och man vet vad den får!
Jo serry.

Vi Fuderade ju på samma sak och forskade först i detta med farbröder som redan utfört detta.
Och dom lovade att man endast skulle behöva kasta bort den skapelsen.

Jo vi var fundersamma över balacefaktorn! Men vid rivning så kunde vi konstatera att den är ok för en radmotor,, Troligast har ArtiC trodd att det skulle göra underverk med balancaxel som tar bort den vågräta vibbarna.
Det enda vi gjorde förutom att repa vevaxeln dvs byta lager till skf c3 med bussningar på veven var att svettsa tappen längst ut mot variatorn.. Någe mer svetts behövs ej ,, Endast där dom kan vrida sig vid remhaveri enligt Drag farbröder.

Som sagt vi kan inte känna någon skillnad mellan min 1000 98 och denna 900 96a i vibbar.

Ingen fara om man vill ha kvar org oljesmörj.. Detta tomrum är just bara ett tomrum!! Skulle det vara förbundet med ett vevhus skulle en tvitaktare inte funka. Drevet sitter mellan 1an och 2ans cylle helt frånskillt från vevhus. Drev o balce ligger i samma hålrum så att säga och ska föreställas vara smörjt av sep oljepumpen. Men den når bara effektivt till dom två yttersat lagren mot variatorsidan:stupid: Dreven och närmast vattenpumpen får leva utan olja i stort sett,, Därav alla ras.

Vi har lättat allt annat också i denna motor
Svarvat av svänghjulet max
kapat av onödiga polpar i statorn som endast väger och bromsar i magnetran i onödan (2 st går att kapa av)
Vi hat satt i sno pro kolvar Gjutena för att få ner vikten max och längre hållbahet än smidda skräpkolvar typ Wiseco. Och dessutom lättat dom och viktjusterat dom + tagit bort undre kolvringen och pluggat ringspåret så den inte skottar ut färskgaser.
Jag lovar att inget är förbisett vad gäller trim av denn tc 900a

Ja listan kan göras lång på fler moddar ........