samma fel som komisaren har fått 4st på raken på en 900a..(på 50 mil) Kolla tråden här på tekniksidan (statorelände)
Gör först någr enkla test . Tjuvkoppla motorn Då rycker du loss elkabeliplinten från statorn ,,den som har dubbla gula och en svart och en (brun tro jag). bygla samman den bruna och svarta med kontakten helt isär då ska motorn ha gnista för den är då helt bortkopplad från resetn av chassi. . Om inte så är statorn eller cdi box väck,,,, och om den har gnista har du kabelhärva fel eller kontakter stoppkanpp t -nyckel fel.
Om nu det inte gnistra med tjuvkoppling (mycket troligt)
Mät upp kabeln från statorn 4 stiftsplint och har inte den gröna mot den vita (kan var gul) ett ohm mellan 380-700 så är den väck. Du kan även mäta mellan gröna och svarta (lilla spolen) den ska ligga på 20-33ohm men de går sällan väck.
Om den nu är väck eller rättare sagt den är förmodligen väck så skickar du den till lindningsversktan i timmrå så lindar dom om den proffsigt till 1600-2000kr (1600kr i fjol)
Förebygg nästa stator kortis genom att lyfta av sadeln och besikta kabelstammen som går till baklyset för skader. Kolla såklart resten av alla kablar så det inte går + ut i chassi för då flyger statorn.'
Förbannat jobbigt fel om man inte hittar orsaken men om din maskin gått länge på dwen stator som sitter i så kan det bara bero på vibrationer och ålderdom och då har du tur.