Thundercat 900 med tändproblem?

matt

Medlem
8 sept 2007
43
0
1
Norrbotten
Har en 94:as Thundercat MC med nyrepad motor.
Har bytt kolvar, lager i ballansaxel, riktad veven m.m och nu går den inte upp i varv utan misständer och bluddrar när jag ger gas.
Har läst på forumet om TPS och den är urkopplad sedan tidigare.
Statorn mätte jag upp och fick fram detta
472 Ohm får vara 479 +-20% enligt en 97:as 900
11 Ohm får vara 25,7 +- 20%
172Ohm får vara 190 +-20% (givaren)
Är det statorn som spökar?
När den gick så gick den bra på mellanregisteret lite dåligt med tomgången (lågvarvet) och när jag gav fullgas så kändes det ut som den motade lite, provade inte några längre fullgasstunder då den bara har gått 9 mil sedan repet.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Blir det några avgasknallar? Hur är gnistan på stiften om du kollar på dom? Svag? Tänder dom i rätt följd?
 

matt

Medlem
8 sept 2007
43
0
1
Norrbotten
Ja dom är i rätt följd då den la av under färd för mig.
Startar utan problem men vill inte öka i varv utan ligger mellan 1000-1500 och bluddrar och misständer.
Har inte kollat gnistan då jag ej kollade den innan så har jag inget att jämföra med.

11 ohm istället för 25,7 betyder det att strömmen genar i spolen eller är jag fel ute?
Kan det få dessa problem?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
tatorn flyger ju titt som tätt på dessa maskiner och felen/symtomen kan variera kraftigt.
Jag sköt nyss statorn på kompisarens 900 och det vart minst sagt underlit fenomen!! den gick klockren men när vi skulle stanga av motorn gick inte detta den tappade bara en cylle och gick almen dåligt bara när vi vred av tändningen??? Fick stänga den med choke.. Gick ej att starta senare ..

Mätte upp statorn och den visade sig jorda från drivlindningen och ut i chassi (ingen av lindningarna får visa ohmvärde ut till jord!!!!!)
Jag lindar normalt om sådan lindningar och ofta är värderna rätt men det finns tendece till kortslutning mot jord!!
Tyvär så lindar jag deffinitivt inte om dessa stotorer pga att dom har så förbaskat tunn och lång tråd 0,1mm!!!!. Dom går också väck lätt pga just toktunn tråd i samband med vibbar:mad:
Därimot gör en lindningsfirma i timmrå detta till vettig peng och skitbra blir det.
Men kolla det abslout enklaste felet först Tjuvkoppla ihop trådarna till dödarknappen,, eller var det brar dra isär????:hmmmm2: Det felet vart det också på denna tc900 96a i vinter med liknande symtom (missar)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Min thunder 900 har går inte heller att stänga av fast bara när den är kall.
Misstänker statorn, vad heter firman i timrå ? Telnr ?
 

matt

Medlem
8 sept 2007
43
0
1
Norrbotten
Skall kolla stoppen på styret innan jag demonterar statorn.
Hur var det med demonteringen, klarar man att ta lös statorn utan att ta lös vattenpumpen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
http://www.timra-elbyggnad.se/ 1600kr tog dom ,, Jobbet ser ju bra ut men hur länge det håller vet jag ej. Svårlindad ! . När jag lindar om statorer så limlindar jag tråden rakt igenom hela lindningen . dvs tråden och polpen blir en gjuten klump och går aldrig väck pga mekaniska vibbar. Så Jag vart mäkta besviken att jag inte rådde med att linda om denna här för jag kör ju själv tc 1000 98a med samma skitstator. Jag och kompisaren har en stator tillsammans som vi lindat somreserv på timmrå verkstan.
tc 1000 98a och tc 900 96 och troligast då även 93-96 har samma stator (ej tc1000 97!!)

Nej någon pump behöver inte bort . Men passa på att byta packningssattsen/packboxen i vattenpumpen när ni liks håller på... Dom ska bytas vart 300 mil för att vara på säkra sidan! Hela balaceaxeln kan gå väck och rasera hel jäkla motorn annars på dessa om vattnet tar sig in i lagret!!!!
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hej.Före du gör någonting annat så prova detta, gäller all felsökning när det gäller dålig/taskig gång på motor. Om du tittar på elsystemet under oljeburken så finns det en 4polig kopplingsplint (svart 4kantig) som har 3st hanar och 1 hona. Ta isär denna och vrid den 1 halvt varv och sätt ihop den igen med bara 2stift. Det var länge sen jag gjorde detta men om jag ej minns fel så är det dom bruna och svarta kablarna som ska ihop ej dom gula dom är till lyset. När du gjort detta så har du tjuvkopplat hela skotern, alltså kopplat bort all el utom tändningen alla brytare på styret inkl nyckel och hela f-n. När du gjort detta kan du starta skotern och går den bra då så kan du utesluta tändningen/statorlindning utan då har du ett problem någon annanstans ex brytaren i gasläppen men du får slita tändhattarna för att kunna stanna den för som jag skrev tidigare. Du har ju kopplat bort nyckel och övriga brytare. hoppas att du föstår vad jag menar annars får du skriva igen så kan jag kolla på min skoter vilka färgerna är ev ta kort på vad jag menar LYCKA TILL.
 

matt

Medlem
8 sept 2007
43
0
1
Norrbotten
Hej.Före du gör någonting annat så prova detta, gäller all felsökning när det gäller dålig/taskig gång på motor. Om du tittar på elsystemet under oljeburken så finns det en 4polig kopplingsplint (svart 4kantig) som har 3st hanar och 1 hona. Ta isär denna och vrid den 1 halvt varv och sätt ihop den igen med bara 2stift. Det var länge sen jag gjorde detta men om jag ej minns fel så är det dom bruna och svarta kablarna som ska ihop ej dom gula dom är till lyset. När du gjort detta så har du tjuvkopplat hela skotern, alltså kopplat bort all el utom tändningen alla brytare på styret inkl nyckel och hela f-n. När du gjort detta kan du starta skotern och går den bra då så kan du utesluta tändningen/statorlindning utan då har du ett problem någon annanstans ex brytaren i gasläppen men du får slita tändhattarna för att kunna stanna den för som jag skrev tidigare. Du har ju kopplat bort nyckel och övriga brytare. hoppas att du föstår vad jag menar annars får du skriva igen så kan jag kolla på min skoter vilka färgerna är ev ta kort på vad jag menar LYCKA TILL.

Kollar detta också.

Har nu kopplat ihop kontakten som du skrev och den gick likadant.
Skall in på omlindning här på orten.
 
Last edited: