Thundercat m/c 1000 -98 magnapull dragsnöret startproblem kallstart

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Det har blivit allt tyngre och tyngre att dra igång skotern oavsett väder.
Givetvis extra tungt vid minusgrader.
Men upptäckte nu (+10*c) när jag skulle testa dra igång den att snöret knappt ville åka varken ut eller in vilket resulterade i att snöret drogs av från handtaget och tur i oturen så kunde jag fiska upp det och knyta en större hållbarare knut.
Jag smorde in snöret med lite olja så att den kunde glida lättare från magnapullen till chassit och genast gick det märkbart lättare att dra men fortfarande tungt och svag retur av fjädern som skall dra tillbaka snöret.

Kan det vara så att motorn blir extra tungstartad om magnapullen är rostig eller trött?
Och om magnapullen ändå behöver en genomgång vore det oklokt att testa köra in en skvätt 5-56 och se om det blir bättre?
Vilka andra roterande delar kan vara felkällor eller vilka delar roterar när man skall dra igång motorn, tex kedjehuset där det finns olja?
Vad kan det annars vara som gör den så tung att dra igång när motorn är kall?

När motorn väl varit i gång och är varm kan jag sitta på dynan och dra i gång !
magnapull.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
Thundrcat 1000 är sviniskt tungdragen kall motor. Många grillar startmotorer i de maskinerna pga 3 burkar som ska runt.

Finns bara 3 sätt att få dem mer lättdragen.

1 Ha den innomhus
2. sätt dit motorvärmare
3. Porta den till vilda porthöjder som jag gjort hehe. Motorn tappar då dynamiskt komptryck och blir mer lättdragen.

Hälla olja på snöret blir rena döden efter ett tag då repet sväller med tiden.

Ta isär starten och kolla om fjädern släppt något varv för då får man problem med returen.
Rengör startern inv från all olja /fett och dit med nytt rep.

Repet på både min tc1000 och kompisarens 900a kan ibland ha svårigheter att dras in så man får rycka lite för att få in det Ju kallare dessto värre.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Håller med boost(som alltid) men rekommenderar att du tar lös magnapullen och spänner upp returfjädern 2-3 varvnerpende på vad som går.

Här jag på alla mina arctics och änsålänge har jag inte haft problem med att snörena inte hår tillbaka.

För övrigt startar min Thunder på Max 3 drag oavsett kyla, kanske hör till det Ovanliga?
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Jo det är som du skriver att man liksom får rycka lite i det för att det skall åka tillbaka. Som tur var hade jag inte på några "mängder" med olja. Det finns en kanal (stålrör) där repet skall igenom, mellan magnapullen och handtaget och jag kan tänka mig att det där minskade friktionen av oljan jag hällde på. Tyvärr har jag ingen möjlighet till dina tre förslag fastän att nr 2. är lockande. Får hitta på någon annan lösning när det blir -25*c (Fotogenvärmaren kanske).

Jag kan ju samtidigt fråga hur chokens tre steg funkar för er? klockan 10-full, 12-halv, 3-ingen. Jag är lite rädd att sura ner den med full choke. Läste om ett tips om att man kunde dra i snöret fösiktigt två ggr utan att få igång den för att tredje ggn dra av bara sat..n. Hur länge låter ni maskinen stå med tex full choke? Än så länge har det varit ett jädrans justerande på choken.
 
Last edited:

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Finns det någon som har en bild på en t-cat som är upplyft, som visar hur skotern ser ut underifrån?
Funderar på någon sorts lösning med bottenvärme men vill helst inte smälta plastdetaljer.