Tickande ljud i matta

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Hej! Har en yamaha xlv 540-85 som var med om en lite incident förra vintern. Fick sladd och körde in i en trä stubbe. Nu när det var dags att ta fram den igen märkte jag ett tickande ljud ifrån mattan när jag kör den. Boggien verkar inte vara krökt utan allt verkar vara okej och vi har kollat under boggien för att se vad det var, men utan resultat. Vad kan det vara som tar i? Eller kan det vara något med drivhjulet som inte är rätt?

Mvh

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Palla upp skotern och snurra mattan med handkraft och se efter om du/ni kan se om mattan tar i någonstans pga en skada eller om ni kan höra/lokalisera er till problemet.

Kan ha knäckt en stav i mattan och när mattan vänder, antingen vid driv eller vändhjulen så knakar/tickar det till?

Lycka till!

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Vi har pallat upp den och kört bandet också. Ljudet verkar komma framifrån i boggien men vi kan inte de att den tar i någonstans.. Om det är så att man har knäckt en stav i mattan, vad gör man då. Går det inte att köra med mattan så?

Mvh

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Har tyvärr ingen erfarenhet med en knäckt stav i en matta, om det håller i 1 eller 10år.
Kan dock vara så att ett lager håller på att ge upp på drivaxeln, i och med att ljudet kommer fram. Behöver inte vara en stav som har gått av.

Är ljudet rasslande typ som gummi mot metall eller mer mot gnisslande (metall mot metall)?

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Har tyvärr ingen erfarenhet med en knäckt stav i en matta, om det håller i 1 eller 10år.
Kan dock vara så att ett lager håller på att ge upp på drivaxeln, i och med att ljudet kommer fram. Behöver inte vara en stav som har gått av.

Är ljudet rasslande typ som gummi mot metall eller mer mot gnisslande (metall mot metall)?
Det låter mera som gummi mot metall. MEn det gnider inte utan liksom tickar. Gasar men mer så ökar tickandet... Så det måste vara något som slår i eller något lager...

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Det är bara dra in den i ett varmt och mysigt garage och plocka isär och försök lokalisera problemet!

Om problemen uppstår nu i början av säsongen så kan fort skotern gå sönder i mitten på säsongen om man har otur/fortsätter köra trots något är galet kan man fort bli stående där man inte vill stå :)

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Det är sant.. Men frågan är om det bara är något lager som pajat. Men kan ett lager låta så mycket?

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Ett lager som håller på att skära låter jävulskt mycket.

Spänn hjuls rullens lager till fläktremmen på min bil höll på att skära (var jävlat slut) rasslade så mycket så jag var tvungen stänga av bilen för att de på Max som jobbade i Drive-inen hörde inte vad jag sa genom microfonen ;)

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Okej, men det ger väll ett mer tjutande ljud?.. Ljudet från boggien låter mer som när man sätter en kartong bit i cykel hjulet för att det ska låta som en motorcykel. Takten på ljudet ökar ju mer du gasar