Tickande oljud försvinner när jag lägger i backen, Hjälp

FanatiC

Medlem
6 feb 2009
44
0
1
Östersund
Hejsan!

jag har ett tickande ljud som man hör väl på tomgången men man hör det inte lika väl när man gasar.
Om jag lägger i backen (elback) då försvinner ljudet helt

kan det vara ett vevlager som är dåligt? jag har slut på ideer, har rivit bort variatorn och rengjort avgasportarna samt letat efter nånting som ligger löst.

om man lyssnar med en skruvmejsel så låter ljudet högre på blocket än vad det gör om man lägger den mot toppen

alla tips är välkommna

Mvh Lars

ripsawed

Medlem
23 nov 2011
36
0
1
Kikade du på fjädrarna när du hade upp avgasventilerna?

Sent from my HTC Sensation Z710e

FanatiC

Medlem
6 feb 2009
44
0
1
Östersund
Har precis tagit upp fjädrarna och rengjort där, inge trasigt vad jag kunde se och ljudet är fortfarande kvar...

enligt massa "skotervetare" så kan det vara kolvglapp och att det inte är nånting att vara orolig över..

vad tror ni?

FanatiC

Medlem
6 feb 2009
44
0
1
Östersund
Det är en dragon 700 -08
Jag köpte den i våras och körde bara några mil och sen lånade en kompis den sista helgen det fanns snö att köra på..
Jag kan inte komma ihåg att den lät sådär när jag köpte den så ljudet måste ha kommit när jag lånade ut den i våras

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
har aldrig ägt en skoter med back, eller haft nånting med det att göra därav min lilla kunskap, men jag förstår verkligen inte varför ljudet ska försvinna för att du lägger i backen? om det nu är kolvglapp alltså?
motorn har väl fortfarande samma varvtal på tomgången även om backen är i?

FanatiC

Medlem
6 feb 2009
44
0
1
Östersund
AlexA: Ja jag tycker inte heller att det ska göra nån skillnad om motorn snurrar framåt eller bakåt.. om det skulle vara nånting fel i motorn så borde det låta lika mycket åt båda hållen eller hur?

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Låter det som ett metalliskt klickande? Om det vore kolvglapp är det som du säger, borde höras åt andra hållet med.

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
kan vara stakarna med som glappar lite när motorn går åt ena hållet och inte det andra, det är så på min vev atm. inväntar en renovering på den