TIKKA PPC inställningar?

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
Tjo.
Köpten en Tikka PPC burk men sånna ställskruvar i botten.

Problemet är att han som haft den innan har haft den på en 600 (2011) och nu tänkte jag ha den till min nya 800 (2012).

Hur många skruvar ska man skruva i?
Samt vad händer om man sätter i fler/färre skruvar?

*Jag har mailat Tikka 3 gånger men som vanligt inget svar.

Tacksam för svar!

En liten bonus vore om nån kan intyga en liten liten effektökning med denna burk?​
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Jag tror att den ska ge kring 3 hk om inte mer med ett riktigt skönt ljud! :blink1:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Ju mer du stryper dessto snabbare byggs effekten upp och du får även några fler kusar till en viss gräns såklart. Men det är farligt att sätta igen för mycket för då kan den bränna kolvar (spika). Jag skulle inte tordas köra inst'llning för en 600a till att börja med så ta lös någa skruvar!!

Ju mer man stryper dessto mer soppa måste den ha för att kyla de hetare avgaserna så håll koll på stiftfärger ! Returpulserna blir varmare och hårdare med mer motstånd så motorn överladdas hårdare kan man säga.

Hoppas Tikka svarar ang skruvar vs bestyckning annars har du ett farligt men roligt jobb framför dig.

Jag håller på med samma sak just nu på mitt åk. Jag ska strypa dämpares utblås maximalt för i år så ljudnivån blir lägsta möjliga. Men för att jag ska kunna det måste stingerna bytas ut mot grövre så dämpare bestämmer motståndet helt. Det är ett mycket spännande jobb som kan kosta några kolvar Kvack.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jag har mycket svårt att tro att den burken är tänkt för din skoter ..
att samma burk klarar 600/700cc förstår jag, men 600/800cc .. nja!?
då bör väl pulsarna skilja sig en hel del?

"standard" inställningen som är tänkt för ppc burkarna, för att få bästa effekt, är tänkt att få genom att sätta igen ungefär hälften av hålen .. då har du även en inställning som ska klara av längre fullgasrepor .
glöm inte bort att ju mer skruvar du har i, desto kortare fullgasrepor kan du köra!

nu pratar jag av erfarenhet av en M7a och den kan vara annorlunda på nyare maskiner, men börja med lite skruvar i och öka därefter antal skruvar ..

jag har 6/12 skruvar i min ppc till min 700snurra och den ökade 200v och har hållt för över 1 minuters fullgasklättringar!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
föresten, vilken mail mailar du på?
tikka har tjorvat lite fram och tillbaka med mailadresserna så du kanske har fel?
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
har själv mejlat på grund av att jag fått fel burk och har heller inte fått svar nu efter jag skickat tillbaka andra! burken...
 

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
Ju mer du stryper dessto snabbare byggs effekten upp och du får även några fler kusar till en viss gräns såklart. Men det är farligt att sätta igen för mycket för då kan den bränna kolvar (spika). Jag skulle inte tordas köra inst'llning för en 600a till att börja med så ta lös någa skruvar!!

Ju mer man stryper dessto mer soppa måste den ha för att kyla de hetare avgaserna så håll koll på stiftfärger ! Returpulserna blir varmare och hårdare med mer motstånd så motorn överladdas hårdare kan man säga.

Hoppas Tikka svarar ang skruvar vs bestyckning annars har du ett farligt men roligt jobb framför dig.

Jag håller på med samma sak just nu på mitt åk. Jag ska strypa dämpares utblås maximalt för i år så ljudnivån blir lägsta möjliga. Men för att jag ska kunna det måste stingerna bytas ut mot grövre så dämpare bestämmer motståndet helt. Det är ett mycket spännande jobb som kan kosta några kolvar Kvack.

Jag har ju en 2012 Boondocker så tror förgasarproblem är de sista problemet.. Men tror de finns 9 hål hur många skruvar ska vara i?

Vilken mail ska man maila till Tikka på då?

/R
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
tikkarace@hotmail.com, men förmodligen har han mycket att göra inför säsongen och kan vara väldigt seg att svara ..

sätt dit din originalburk och och gör en fullgasrepa på 200meter och titta vad den varvar ..
och sen för att vara på den säkra sidan ..
så sätter du dit din ppc burk utan att ha monterat någon skruv och prova skotern för att kolla vad den varvar, och förmodligen så ligger den ett par 100 varv lägre än den gjorde med originalburken ..
sätt sen i skruv efter skruv och kör 200meters fullgasrepor till du uppnår samma varvtal som du gjorde med originalburken (tänkt på att köra i samma före hela tiden så du inte kör hårt spår och nästa repa i djupsnö) ..
när du hamnar på samma varvtal med tikka burken som med originalburken så har du samma effekt i motorn .. fortsätt att skruva in skruvar och kör samma sträcka, men nu får du börja hålla koll på stiften så dom inte bli för vita... om du vet att du men din körning gör låååååånga fullgasrepor kan du inte ha i lika många skruvar som om du bara gör korta fullgasrepor .. som du förstår så kan ingen säga hur många skruvar du ska ha i, utan det är något alla förare måste ställa in själv efter sin körning ..
men nu har du en bra början att utgå ifrån
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Så här står det på mina papper 12 M8 hål
4 hål lämnas öppna för trailkörning,effektökning med 4 hål 6hp,med 12 stängda 9hp trycket ökar då så max 10-12 sek fullgaskörningar rek 12 skruvar monteras för dragracing
till ppc dämparen rekomenderas 1 steg större huvudmunstycke för extremt långa fullgasrepor
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Hallo, jag har köpt mig en ppc burk till min rev 800 som det är 12 hål i och det sitter 6 skruvar i, är det för många eller för få? Är inte ute efter att få +10 hk utan mer ljud utan att vara rädd för haveri..

//Wenjad från warniee´s användare
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Okej, blev fundersam eftersom stiften blev mycket vitare när jag testade den med 6st i skruvade, men tyckte ej det blev nån större skillnad med alla ur?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
har du rätt burk till din skoter så blir det skillnad om du laborerar med skruvarna, eller det blir skillnad fast du har fel burk!
kolla varvtalet, garanterat att den varvar mer om du har i alla skruvar, än om du inte har någon iskruvad ..

på en av mina standardmaskiner (M7) kände jag även viss skillnad i bottenvridet, men på den trimmade var bottenvridet men med 6/12 skruvar ger den 200v mer ..