Tikka slutburk

MacNilss

Medlem
1 aug 2008
26
0
1
Lycksele
Undrar om en Tikka slutburk som sitter på en Ski-Doo mxz 800 -04 passar till en Lynx RC 800 -07. Den bör passa eller hur?
 

MacNilss

Medlem
1 aug 2008
26
0
1
Lycksele
Jasså! Har lånat hem slutburken nu och prov monterat den. Verkar passa bra. Har bara hör att man måste byta fjädrarna i Rave portarna. Vad menar du med att den inte passar?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
den ena är en powertec och den andra är H.O därför den inte passar.
att folk aldrig lär sig.
 

MacNilss

Medlem
1 aug 2008
26
0
1
Lycksele
Jag måste fråga varför den inte passar, du verkar ju ha bra koll? Vet att den inte passar till sdi motorn, trodde dock att den passade till PowerTek motorn.
Tacksam för svar.
(Ha försökt ringt till Tikka, utan lycka)
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
det är två olika mottryck i slutburken på en H.O motor och powertec därför passar det inte utan att du tappar en massa hästar.
 

MacNilss

Medlem
1 aug 2008
26
0
1
Lycksele
Kan det vara därför jag hört att man ska byta fjädrarna i RAVE portarna till hårdare fjädrar, jag kan dock ha fel.
 

olve

Välkänd medlem
28 jan 2008
120
0
6
gävle
lånar tråden lite.
om man har en slutburk till en enduro 600, kan man he på den på en enduro 600 ho?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
lånar tråden lite.
om man har en slutburk till en enduro 600, kan man he på den på en enduro 600 ho?
Om du strävar efter effekt så rekommenderas det inte. Men strävar du efter ljud (antar det) så går det.

Men du kommer säkerligen tappa någon hästkraft som med alla andra slutburkar..
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
finns dom som ger effekt enligt tillverkaren själv.
men har aldrig märkt det fast jag provat en massa slutburkar.
finns bara en fördel med dom och det är den lägre vikten.
ljudet i dom är ett plus i ungefär 1vecka sen är man spyless på att skotern låter som att den har 4000hk. useless enligt mig om man inte vill ha ner vikten bara
 

lyyynX

Medlem
20 okt 2007
18
0
1
tja, nån som vet om man kan ha en slutburk till min sdi som har suttit på en förgasar skoter, det är borrat och klart för sdi givarn, men kan de vara nått problem eftersom att burken är gjord till en förgasare?, det är en speedtech burk
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
MacNilss: Ids du jyckla på med olika fjädrar så visst äre bara o köpa burken om du bara är ute efter att leva om som en bålgeting, för du verkar ju redan ha bestämt dig

lyyynX: Chansen är väldigt stor att givarn sitter på fel ställe och gör att motorn går magert/fett, inget att rekommendera. Den enda burken som är riktigt hundra till SDI är nog Tikkas skulle jag tro...
 

lyyynX

Medlem
20 okt 2007
18
0
1
pitabroed, det är speedtech själv som har satt dit mutternn för givarn så jag tycker att det inte ska va nått problem med att den sitter fel då?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har en polare som kör med speedtech på 600sdi å den bränner upp givarna med jämna mellanrum han har dock byggt bort givaren nu å kör med nån motstånds historia för kall och varm motor vad jag förstod.

Var för övrigt den första burken till sdi som han har då han åkte ner till dom och fick burken tillverkad på plats så de kan ju ev. vara så att dom ändrat nåt på dem senare.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
pitabroed, det är speedtech själv som har satt dit mutternn för givarn så jag tycker att det inte ska va nått problem med att den sitter fel då?

Ligger en hel vetenskap bakom placering av givaren och utformning av burken. Skulle själv inte satt en sådan burk på min SDI..
 

D-mac

Medlem
23 okt 2008
6
0
1
Västerås
Tjena!
Lånar väll tråden lite ja me då......
Funderar på att köpa en mildsound (från tikka) till min lynx 800 -08.......den ska ju int leva om så mycket o ändå ge endel hästar.......iaf i mellanregistret. Nån som har nått annat o säga om det?
Även sugen på ett variatorkit till släden.........kan någon snälla säga vad de e man ska ha till min skoter o vars man kan få tag i de?!