Till er alla som bygger släp.. belysning.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.
När jag byggde mitt släp så kom jag att tänka på att det bara var tänkt att användas vintertid.. vilket betyder mörker.
Så jag rev bort all el och byggde ett eget elsystem för 13-polig anslutning som jag har på min bil.
Fördelar.
Bilens färddator kan övervaka samtliga lampor även på släpet och varna om någon inte fungerar.
Brorsan kan inte låna släpet .. :)
Jag kunde montera extraljus på släpet?
Dessa är dock monterade i framkant på släpet och riktade bakåt.

Enligt alla regler för belysning så är detta helt lagligt.

Jag använde mig av bilens anslutning för backljus för att styra ett relä på släpet, som i sin tur fick matnings-ström från bilens laddström för husvagnar... låter kanske krångligare än vad det egentligen är.
Och utgångarna på relät gick till extraljusen.

Slutresultatet blev så här... ber om ursäkt för den dåliga kvaliten på bilderna.
http://www.pmpsportfoto.se/bilder/Slap-1.jpg
http://pmpsportfoto.se/bilder/slap-2.jpg
http://pmpsportfoto.se/bilder/slap-3.jpg

Bara som ett tips när ni ändå håller på..
 
A

axelsson_vpg

Hur bygger man ett släp? Vad kostar de att regga in osv?
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har faktiskt inte reggat mitt släp :)
Jag köpte ett ny-besiktigat släp väldigt billigt, men tyckte att det var för högt för att smidigt kunna lasta och lossa skotern.
Tog fram tigersågen och vinkelslipen och kapade ner det i småbitar.

Pusslade om alla bitar och svetsade jag ihop det igen, fast denna gång var det 18 cm lägre.
Men alla mått som finns med i reg-beviset är fortfarande oförändrade.

Och i samband med detta så drog jag om all el och bytte ut samtliga lampor och nytt golv.

Ett riktigt budget-bygge... tror att totalkostnaden hamnade på under 5000:- inklusive inköpet av släpet.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag funderar lite på hur f*n man får till ett "underhållsfritt" elsystem på släpvagnar?
Finns det ens nåt sånt?
Är 13-polig kontakt mer stabil mot korrosion?

Släpet jag har idag är egentligen ett riktigt skitsläp -Brenderup- som är budgetvagnarnas konung.
Det finns inget jag kan komma på för stunden som inte är sämst på det släpet jämfört med konkurrenterna. Det är tom omöjligt att backa med, har det väl börjat vika sig har man redan passerat point of no return.
Men i dagsläget har jag ingen lust (läs: Frun tycker antagligen att skoterrelaterade utgifter har nått taket) att byta, utan tänkte lägga en helg med att försöka lappa ihop det så det är lagligt iaf ngt eller ett par år till.

..och då kom jag in på det med elen, som sedan släpet var nytt kan beskrivas som spännande.
Varje gång jag besiktigar är det ngt som inte funkar-förrän man rycker lite i kontakterna, spottar över vänster axel och ber till gudarna att det ska hända ngt. Varje år har det funkat!
Jag har bytt kontakter, kablar, lampor, jordpunkter-men det räcker med några mils körning så är det rena tivolit igen!

Det intressanta i saken är att jag hade ett mega-husvagnschassie-släp i många år. Jag måste ha bytt lamporna på höger sida samt bak minst fem-sex gånger som följd av smala vägar och gårdsplaner-men det funkade alltid-så det kan ju inte BARA vara jag som är orsaken till att det inte går att få till elen på Brenderup-eländet...?
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
13-polig el är inte mer motståndskraftigt mot korrsion jämfört med den Vanliga 7-poliga, men man får fler möjligheter att utnyttja elen.
Sen kontrollerar bilen alla lampor på släpet så om någon lampa slutar fungera på släpet så ser jag det i instrumentpanelen i bilen.
Just nu är jag inne på att montera dit 12-volts eluttag på släpet så att jag kan ansluta t.ex. arbetsbelysning i fall jag någon gång behöver skruva på skotern.. vilket jag räknar med att få göra.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
1440;- reg.bes + vägning
Måste ha ett chassie nr också (om du inte bygger om ett befintligt chassie), en licens kostar ca 5000 + moms men man kan även ansöka om dispens för enstaka chassie nr för ca 1500 kr + moms. Tror det kostar 1500 kr + moms oavsett om det blir beviljat eller ej.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Måste ha ett chassie nr också (om du inte bygger om ett befintligt chassie), en licens kostar ca 5000 + moms men man kan även ansöka om dispens för enstaka chassie nr för ca 1500 kr + moms. Tror det kostar 1500 kr + moms oavsett om det blir beviljat eller ej.
Apropå det...vad är det för regler på att ändra flakplaceringen i förhållande till axeln-eller snarare: Vad säger dom om att förlänga/bredda flaket?
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Jag har också byggt en vagn, utgick från ett husvagnschassie. Jag ringde bilprovningenskundtjänst på 0771-600 800 och blev kopplad till han man kan rådfråga ang regbesiktning.
Enl han fick man bygga hur man vill, fanns inga regler på längd och bredd, men ju större man bygger ju mindre får man ju lasta. jag hade bara en 1000kg axel men bygde ett flak som är 1850x3650 den vägde 380kg och får då lasta 620kg. kravet var att köra två maskiner och de räcker den till. Man ska bygga så de ser bra ut och att de inte är för vekt. tog därför till och byggde i fyrkantsprofil med 2mm gods, därav den lite tyngre vikten. dock går den som en kung efter vägen :)

Mitt krav var att ha tipp, men man får inte ändra orginalramen från kulhandsken till axeln! Var väll i princip ända kravet. fick därför göra leden efter axeln och inte framför som de är på alla "köpvagnar".

när de gäller belysning så måste allt vara e-märkt och inte sitta för långt in tror de var 40cm för bakljus. men tänker man logiskt och bygger snarlika en reggad vagn är de inga problem

köpte allt till vagnen på swedol och där hade dom lastöglor och även intyg för bilprovningen. Vid besiktningen så behövdes inga intyg nu sa besiktningsmannen men dom reglerna ändras hela tiden sa han, bättre att ha med sig intyg och inte behöva visa upp än att inte ha och bli underkänd...monterade dom i balkarna med en M8 8.8 så dom klara garanterat 1500kp som öglorna är godkända för.

Jag lämnade in hela vagnen på galvning och monterade aludurk till golv, enbart för att de kommer hålla. Är inte billigt att bygga, hade nästan varit billigare att köpte begagnad vagn, fick all fyrkantsprofil gratis ändå hamnade jag på nästan 15000:- i byggkostnad. Var kul att bygga och fick den som jag ville :)

Blev lite OT men är säkert till någon hjälp
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Den 13 poliga kontakten jag har på husvagnen har då iaf fler fördelar jämfört med en vanlig 7 polig.
1. Den har en oring som tätar mellan kontak och uttag
2. den har skruvlåsning vilket gör att den alltid sitter fast ordentligt...samtidgt gör ju denna skruvlåsning att det blir tätt med oringen
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Måste ha ett chassie nr också (om du inte bygger om ett befintligt chassie), en licens kostar ca 5000 + moms men man kan även ansöka om dispens för enstaka chassie nr för ca 1500 kr + moms. Tror det kostar 1500 kr + moms oavsett om det blir beviljat eller ej.
vad är det för licens? förstår jag det helt fel eller kan man bygga ett eget släp från noll och sen beställa chassienummer och en licens?

en annan viktig sak att tänka på är att märkningen på bromsarna och den som är vid kulhandsken ska vara likadana och all text/siffror ska gå att läsa ...
har du nyare vagn/märke går det att beställa nyta skyltar men han märket slutas att tillverka blir det problem ..
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Den 13 poliga kontakten jag har på husvagnen har då iaf fler fördelar jämfört med en vanlig 7 polig.
1. Den har en oring som tätar mellan kontak och uttag
2. den har skruvlåsning vilket gör att den alltid sitter fast ordentligt...samtidgt gör ju denna skruvlåsning att det blir tätt med oringen
Var tvungen att gå ut och kolla :) och det stämmer alldeles utmärkt.
Det sitter en tätning mellan bilens och släpets kontakter så den klarar nog fukt och sitter tack vare vridfästet bättre än den "gamla" 7-poliga varianten.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tack før svaren!
Det var famförallt det här som spökade nånstans i bekhuvudet:

Mitt krav var att ha tipp, men man får inte ändra orginalramen från kulhandsken till axeln! Var väll i princip ända kravet. fick därför göra leden efter axeln och inte framför som de är på alla "köpvagnar".
Det begränsar ju storleken en aning när det kommer till att förlänga flaket-om man inte har en Hummer att dra med. ;) (Blir ju lite konstig viktfördelning om man förlänger 40cm framåt ich 120cm bakåt menar jag...)

Men det med 13-poliga kontakten var väldigt intressant!
Det kan jag nog ta till mig såpass att jag gör om alltihopa en sista gång, drar ny el, nya lampor och nya kontakter-så kanske man slipper problemen framöver.

Eller så biter man i det sura och helt enkelt ser efter en annan vagn...