Tillslag Xtc 700

Belgianblue

Aktiv medlem
15 feb 2009
70
0
6
Umeå
Jag har en xtc 700 där jag bytt variator.
Variatorn är från en MM700 och det känns som det har blivit en stor skillnad på maxvarv och tillslag. Tillslaget ligger på 6000 och den verkar kunna varva hur mycket som helst. Någon som har något tips hur man ska få till det?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Använde du dina gamla vikter samt fjäder?

Om inte annat kolla vad för färg på fjädern samt nummer på vikterna som sitter nu.
Fjädern ska ha 3färger typ gul-vit-gul

Annars kollat rullar? Andra slitage delar.

Långt från normalt iaf.

-- YN

Belgianblue

Aktiv medlem
15 feb 2009
70
0
6
Umeå
Använde du dina gamla vikter samt fjäder?

Om inte annat kolla vad för färg på fjädern samt nummer på vikterna som sitter nu.
Fjädern ska ha 3färger typ gul-vit-gul

Annars kollat rullar? Andra slitage delar.

Långt från normalt iaf.

-- YN
Det är vikter och fjädrar från MM700 vet inte om det passar från Gammla variatorn . Variatorn ser inte riktigt likadan ut. Den från MM ser lite kraftigare ut :). Ser inte vikterna men fjädern är gul vit gul. Är det samma på orginal xtc 700 hittar ingen märkning på den gammla.

Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Din gamla fjäder är Grön-Lila-Grön om jag inte misstar mig?
Ska ha inslaget på 4000varv.

MM:n har inslaget på 4700varv.

Båda har samma växlingsvarv 8300.

Har du testat kört skotern och sett hur varvet fortgår? Övervarvar den eller orkar den inte varva ut?
Känns som de är något galet i variatorn (slitet, dåliga bussningar eller dyl). För fjädern/vikter borde inte spela in såhär mkt.

Belgianblue

Aktiv medlem
15 feb 2009
70
0
6
Umeå
Din gamla fjäder är Grön-Lila-Grön om jag inte misstar mig?
Ska ha inslaget på 4000varv.

MM:n har inslaget på 4700varv.

Båda har samma växlingsvarv 8300.

Har du testat kört skotern och sett hur varvet fortgår? Övervarvar den eller orkar den inte varva ut?
Känns som de är något galet i variatorn (slitet, dåliga bussningar eller dyl). För fjädern/vikter borde inte spela in såhär mkt.
Har testat lite nu.. tillslaget ligger inte på 6000 utan snarare som du skrev vid 4500-4700. Körde 100kmh och då varvade den 8000. Hur mycket törs man varva?

Belgianblue

Aktiv medlem
15 feb 2009
70
0
6
Umeå
Passar vikter och fjädrar mellan dessa variatorer? Va ute och körde idag och höll 3/4 gas och då varvade den 9000. Variatorn på bild 1 är från en MM700 från 01 tror jag och sitter nu monterad. Den på bild2 är orginal och har småsprickor närmast så därför bytte jag.

Attachments