tillslagsfjäder

rosendahl_

Aktiv medlem
16 feb 2010
56
0
1
tjenare

vad ska jag ha för tillslagsfjäder till min v-max 500 xt
vill få han rappare
såg att dom hade rätt många på rinab men vette fan vilken jag ska köpa så bju på svar då :)

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
mjukare= högre tillslagsvarv, hårdare = lägre tillslag, man kan oftast spänna fjädern genom att byta hål till ett annat i variatorn, finns typ 1-2-3 å så. så man kan ju prova spänna eller släppa på fjädern beroende på hur man vill ha den:D

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
mjukare= högre tillslagsvarv, hårdare = lägre tillslag, man kan oftast spänna fjädern genom att byta hål till ett annat i variatorn, finns typ 1-2-3 å så. så man kan ju prova spänna eller släppa på fjädern beroende på hur man vill ha den:D

Njaaa, det är på sekundären du kan ändra hålen för olika fjäderförspänning, på primären är man piskad att byta fjäder. Det spelar ingen roll hur mycket du förspänner sekundären om du vill ha upp tillslaget.

Har tyvärr ingen uppgift på vilken fjäder som sitter i 500an, men det borde Rindab kunna hjälpa dig med. Säg att du vill ha en fjäder med ngt högre fjäderkonstant i början men med samma sluttryck som den som sitter i idag för att slippa alltför stora problem med att vikterna blir för lätta.
(Men då måste du kolla vilken fjäder som sitteri i idag, den är mäskt med tre målade streck på fjädern tex: "blå/vit/blå")

Jag skulle om jag var du försöka hitta lika vikter som du har fast med startgropar i om du är nöjd med variatorsetupen i övrigt.
Synd att det är dyrt med variatorgrejor, annars är trial and error en bra metod att förstå dig på variatorsystemet...

Edit: Jag utgår från att det ínte är nån skillnad på den variatorn jämfört med alla andra jag sett-har aldrig sett en primärvariator man kan förspänna fjädertrycket på...

Last edited: